کتاب «مدیریت افکار عمومی در عصر عباسیان» منتشر گردید

کتاب «مدیریت افکار عمومی در عصر عباسیان» منتشر گردید

چهارشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۳۹۹

این کتاب که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم حجت‌الاسلام محمد عرب صالحی سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۲۲۴صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.
از جمله اهداف گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی بازخوانی تاریخ اسلام با رویکردهای مختلف است. تبیین فرایند و روش‌های مدیریت افکار عمومی از سوی عباسیان نیز در این راستا مورد اهتمام قرار گرفت و بر این اساس انتشار کتابی با عنوان «مدیریت افکار عمومی در عصر عباسیان» ضرورت یافت.
اثر پیش رو با هدف بازنمایی ترفندهای عباسیان در عملیات روانی برای به دست گرفتن قدرت و تثبیت آن با بهره‌‌گیری از روش تاریخ‌‌نگاری سامان یافته است. نگارنده محترم سعی کرده است مدیریت «تعاملی» و «تقابلی» عباسیان را در این زمینه نشان دهد. یک نکته درخور یادآوری اینکه عباسیان توانستند در شرایط بحرانی و در تحولات سیاسی اجتماعی و فرهنگی در بازه زمانی افول امویان در گستره وسیعی نقش‌آفرینی کنند و موجب شکل دهی افکار عمومی گردند. آنان نوعی استبداد اطلاعاتی از طریق گزینش و انتشار اطلاعات و اخبار برای ارایه چهره‌ای مخدوش از ائمه علیهم السلام به وجود آوردند.
نباید از نظر دور داشت که جنگ روانی امری عادی و پیش پا افتاده برای بقاء نیست، بلکه نبردی است برای تسلط بر افکار و اذهان مردم. یکی از اصول اساسی جنگ روانی «جهل مخاطب» است، زیرا مخاطب جاهل هیچ‌گاه به دنبال یافتن حقیقت نمی‌رود یا حقیقت را صرفاً از دریچه نگاهی که بر او تحمیل کرده‌اند می‌نگرد.
محمد عرب صالحی در این کتاب؛ «استفاده از بعضی شعارها و نمادها»، «احیاء برخی از سنت‌های فراموش شده»، «جذب و استخدام نخبگان»، «تشکیل مجالس علمی» و «بذل و بخشش‌های فراوان» را از مهم‌ترین ترفندهای عباسیان در مدیریت تعاملی در افکار عمومی می‌داند. از دیدگاه وی «فشارهای اقتصادی»، «حصر و تبعید»، «زندانی کردن مخالفان» و «قتل و حذف فیزیکی» نیز از مهم ترین ترفندهای عباسیان در مدیریت تقابلی افکار عمومی بوده است.
گروه پژوهشی «تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏ نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى ‏هاى احتمالى کتاب است. از این‌رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه‌های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۲۳۴ ـ ۰۲۵ و پست الکترونیکی: tarikh@maaref.ac.ir و صندوق پستی: ۶۱۷۳ ـ ۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه‌های شما بزرگواران است.
علاقه‌مندان به این اثر می‌توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند.
جهت ملاحظه صفحات آغازین کتاب اینجا کلیک نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی