گزارش اولین نشست از «سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰»

گزارش اولین نشست از «سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰»

پنجشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۰

به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی، اولین نشست از سلسله نشست‌های معارفی انتخابات ۱۴۰۰، چهارشنبه ۱۲ خرداد در محل سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد پناهیان با موضوع «انتخابات، گردش قدرت نخبگان جامعه»؛ و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری ریاست دانشگاه با موضوع «بیانیه گام دوم و انتخابات با رویکرد تحول»، بیاناتشان را ارائه کردند.
حجت‌الاسلام دکتر شاکری در ابتدا به اهمیت بیانیه گام دوم اشاره کرده و اظهار داشتند و گفتند: باید بیانیه را به نوعی مانیفست انقلاب اسلامی دانست. ایشان جایگاه تحول در اندیشه امامین انقلاب اسلامی را مهم دانستند و بیان داشتند برای رسیدن به تحول مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی باید راهبردهای لازم را در نظر گرفت. راهبرد سه رکن اساسی دارد: بررسی وضع موجود، شناخت وضع مطلوب و راه‌های حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی اظهار داشتند؛ در رکن اول یعنی وضعیت موجود، جایگاه بین‌المللی ما بسیار خوب است و جهان، عاشق انقلاب اسلامی است. نه تنها شیعیان بلکه غیرشیعیان و غیرمسلمانان هم دوستدار انقلاب اسلامی هستند و روزبروز جایگاه انقلاب عمق و نفوذ بیشتری پیدا می‌کند اما از نظر داخلی با وجود دستاوردهای درخشان در عرصه‌های گونان، مشکلات متعددی داریم. بخصوص در چند سال اخیر ناکارآمدی و ضعف در بخش‌های مختلف دیده می‌شود. رکن دوم یعنی وضع مطلوب، تلاش برای رسیدن به جامعه مهدوی است. ما باید یک جامعه الگو بسازیم و برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که مقدمه جامعه مهدوی است تلاش کنیم.
ایشان بیان کردند؛ در شرایط کنونی، هیچ‌کس به اندازه مردم نمی‌تواند در تحول به سمت آرمان مطلوب و یا توقف و رکود، سهیم باشد. انتخابات آتی آزمونی است بزرگ برای همه، مردم باید افرادی را انتخاب کنند که دارای چند ویژگی باشد:
دولت آینده باید معتقد به تحول باشد و برنامه تحولی داشته باشد. باید مدیران ترسو از جامعه جدا بشوند وکسانی را انتخاب کنیم که کشور را معطل تصمیات خارجی‌ها نکنند. کسانی باید روی کار بیایند که مردمی باشند، توان داخلی را باور داشته باشند و اسلامیت نظام برای آنها از همه چیز مهمتر باشد و بر اساس اندیشه امامین انقلاب و قانون اساسی حرکت کنند. کسانی نباشند که مثل برخی افراد دنبال قرائتی جدید و تحریف شده از امام باشند و نخواهند امام واقعی به مردم و نسل جدید معرفی شود.
دکتر شاکری در ادامه سخنانشان اظهار داشتند؛ ما به جد معتقدیم ایجاد تحول شدنی است و شرایط و امکانات ما برای رسیدن به وضع مطلوب نسبت به سال‌های اولیه انقلاب بسیار بهتر است.
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان مباحثشان را با محوریت نخبگان و نقش انتخابات در گردش نخبگان ارایه کردند. ایشان ضمن اشاره به دیدگاه اندیشمند ایتالیایی ویلفردو پارتو اظهار داشتند مسئله گردش نخبگان مسئله‌ مهمی است.
استاد پناهیان بیان کردند؛ همیشه مخالف اصلی گردش نخبگان کسانی هستند که از وضع موجود منتفع بوده و بر مصادر اصلی جامعه در عرصه‌های گوناگون مسلط هستند. کسانی که قدرت را در دست دارند اجازه نمی‌دهند گردش نخبگان صورت گیرد و موانع متعددی در این مسیر به وجود می‌آورند.
ایشان اظهار داشتند؛ اینکه در قرآن کریم می‌فرماید: «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ»، مقصود از «دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ» فقط ثروت مادی نیست بلکه عرصه‌های دیگر را هم شامل می‌شود. مثلاً ممکن است عالمان و نخبگان علمی، مانع ورود نسل جوان علمی شوند. عالمان باید رقابت علمی را بپذیرند.
استاد پناهیان گفتند؛ در شرایط کنونی هم عده‌ای دوست ندارند گردش نخبگان در عرصه سیاسی صورت بگیرد و برای استمرار حضورشان در عرصه قدرت به انواع دروغ، فریبکاری و زبان‌بازی تمسک می‌کنند. شورای نگهبان را متهم می‌کنند به حذف یک جریان از عرصه قدرت در صورتی که همین الان بر مسند قدرت هستند.
استاد پناهیان در ادامه به جایگاه ولایت‌فقیه در اندیشه امام خمینی(ره) پرداختند و چند نمونه از بیانات کلیدی ایشان در این خصوص را ارایه کردند. به نظر ایشان اتهام دیکتاتوری به ولایت فقیه بسیار ناجوانمردانه است در صورتی که کارکرد ولایت جلوگیری از شکل‌گیری فرعون‌ها و طاغوت‌ها است:
در خاتمه استاد پناهیان به نفاق پنهان در رویکرد برخی از سیاسیون اشاره کرده و اظهار داشتند؛ یک شاخصه این نفاق، تلاش برای ایجاد شقاق و تفرقه بین مردم و سوءاستفاده از آن برای رأی جمع کردن است. گسل‌های قومی و مذهبی در ایران هست و عده‌ای می‌خواهند با سوءاستفاده از این گسل‌ها، آراء مردم ر ا به سمت خودشان بکشند. ایشان چنین شیوه‌ای را همان شیوه عبدالله ابن ابی دانستند که می‌خواست بین مهاجرین و انصار تفرقه بیاندازد و سوره منافقون درباره او و امثال او نازل شد. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند عبدالله ابن ابی‌های عصر ما هستند. افرادی که بر گسل‌ها می‌ایستند دیکتاتورهای عصر ما هستند که به نام آزادی حرف می‌زنند.

منبع خبر: روابط عمومی