گزارش جلسه دفاع رساله سرکار خانم لیلا امینی

گزارش جلسه دفاع رساله سرکار خانم لیلا امینی

چهارشنبه, ۶ مهر, ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله سرکار خانم لیلا امینی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: نقش سبک زندگی قرآنی در خانواده و مقایسه آن با سبک‌های مغایر قرآنی.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی.
استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد کاویانی آرانی.
استادان داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی، جناب آقای دکتر مهدی فدائی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدرضا مؤدب.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
سبک زندگی افراد جامعه از مهم‌ترین عوامل مؤثر در فرهنگ و استمرار سنت‌ها در طول تاریخ بشر است که به سنن و آداب و رسوم کهن اجتماعی معنا می‌بخشد. سبک زندگی موجب زنده شدن باورها و اعتقادات سنتی و فرهنگ جامعه می‌شود. سبک زندگی افراد بیانگر اعتقاد و باور آنان نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. درجهان امروزی با وجود تهدیدهای فرهنگی و اعتقادی استکبار جهانی؛ پایبندی به شیوه زندگی، اصلی مهم می‌باشد. مهم‌ترین بخش سبک زندگی نوع نگرش، احساس رفتار و باورها و ارزش‌های فردی و اعتقادی را شامل می‌گردد. از آنجایی که جوامع اسلامی و قرآنی بر نظام دینی و ارزشی تکیه دارد، باید سبک زندگی اجتماعی و فردی بیانگر این اصول و مبانی باشد. آموزه‌ها و تعالیم اسلام و قرآن، در باب شیوه و سبک زندگی مسلمانان احکام و قواعد کاملی دارد که رعایت و پایبندی به این اصول و قوانین لازم و ضروری است. خانواده مداری و پایبندی به نهاد مقدس خانواده امری است که اسلام آن را مورد تأکید قرار داده است، زیرا خانواده کانونی برای تربیت و تعلیم افراد بوده و می‌تواند آنها را در کنار هم نگه دارد. متلاشی شدن خانواده در جهان غرب، مفاسد اخلاقی و ارزشی و اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته است. ازاین‌رو تحقیق حاضر به مطالعه نقش سبک زندگی قرآنی در خانواده و مقایسه آن با سبک‌های مغایرقرآنی می‌پردازد.

 

واژگان کلیدی
سبک زندگی، قرآنی، مغایر قرآنی، خانواده، اصول و مبانی، آثار و نتایج، سلامت معنوی، سلامت روحی و روانی، استحکام خانواده.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها