گزارش مراسم پاسداشت و تکریم فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت‌الله‌علیه)

گزارش مراسم پاسداشت و تکریم فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت‌الله‌علیه)

چهارشنبه, ۲۴ دی, ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی؛ مراسم پاسداشت و تکریم عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(رضوان‌الله‌تعالی) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شاکری ریاست دانشگاه و آیت‌الله محمود رجبی ( قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) در روز دوشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ ظهر در محل سالن سردار شهید قاسم سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز و با مداحی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه یافت.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شاکری به عنوان سخنران نخست این مراسم، ضمن تسلیت ایام شهادت بانوی دوعالم حضرت زهرای مرضیه(سلام‌الله‌علیها)، رحلت آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت‌الله‌علیه) را به آستان ملکوتی حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، محضر مبارک ولی‌امر مسلمین حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، امت داغدار ایران اسلامی، همه شاگردان، دانش‌آموختگان و علاقه‌مندان ایشان تسلیت گفتند.
ایشان فقدان این عالم فقیه و حکیم مجاهد را ضایعه سنگینی برای حوزه‌های علمیه و ارکان علمی کشور، انقلاب و اسلام دانستند.
دکتر شاکری ضمن اشاره و قرائت قسمتی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری درخصوص رحلت علامه مصباح یزدی، عبارات به‌کار رفته در این پیام را کم‌نظیر توصیف کردند و استفاده از چنین عبارات شگرفی را نشان‌دهنده شأن و جایگاه این عالم وارسته دانستند.
ریاست محترم دانشگاه معارف اسلامی در ادامه بیانات خود، خطاب به اساتید و دانشجویان این دانشگاه اظهار داشتند: استاد مصباح یزدی در دو جهت برای ما الگو هستند، یکی جایگاه علمی فاخر ایشان که کم‌نظیر است و به تعبیر مقام معظم رهبری نسل ما که از وجود عالمانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری محروم هستند، می‌توانند از وجود علامه مصباح استفاده کنند که این تعبیر نشان از جایگاه والا و ویژه علمی ایشان دارد. لذا آثار علمی ایشان باید بیشتر در دروس معارف اسلامی استفاده شود و بهره بیشتری از این گنجینه علمی باارزش برده شود. جهت دوم درخصوص الگو بودن حضرت استاد نیز ورود به عرصه دفاع از انقلاب، نظام و اسلام است. ایشان از اوایل انقلاب با مناظرات علمی و اعتقادی خود همانند رزمنده‌ای که از حیثیت جبهه دفاع می‌کند، از جبهه اندیشه دفاع کردند و هیچ‌گاه حضورشان قطع و یا حتی کم‌رنگ نشد، حتی با وجود هجمه‌ها و توهین‌هایی که مخالفان به ایشان نسبت می‌دانند _ و همه می‌دانیم دشمن از جهت نادانی و ضعف در برابر قدرت علمی ایشان ناچار به این اهانت‌ها شد _ بازهم حضور و فعالیت ایشان مستمر و ثمربخش بود.
ایشان استاد مصباح را الگویی برای دانشجویان و اساتید در دفاع از اندیشه‌های اسلام و به‌خصوص ولایت توصیف کردند که تا پایان عمر خود لحظه‌ای در این راه آرام و قرار و کوتاهی نداشتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاکری در ادامه به نقش آیت‌الله مصباح در ایستادگی در برابر دشمنان اشاره کردند و حضور خاضعانه و خاشعانه ایشان در کنار ولایت‌فقیه و تقابل با غربزده‌گی برخی عناصر را ستودند.
ریاست محترم دانشگاه معارف اسلامی با بیان خصایص انقلابی استاد مصباح، یکی از ویژگی‌های ایشان را دفاع از امامین انقلاب در تمام بیانات و جلسات خود برشمردند و ایشان را در تثبیت این اندیشه مؤثر خوانده و علامه مصباح را به عنوان یک مدل و الگو برای نسل انقلابی عالم و ولایت‌مدار دانستند.
در ادامه این مراسم، آیت‌الله محمود رجبی عضو شورای عالی حوزه علمیه و قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد سخنان خود پرداختند.
ایشان در ابتدا با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت ارتحال علامه مصباح گفتند: رهبر معظم انقلاب ایشان را عالم ربانی خطاب کردند و این تعبیر یعنی کسی است که مسیر را نشان می‌دهد و غبار از راه می‌زداید و آن را شفاف می‌کند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: علم اگر بدون تهذیب باشد به تعبیر امام خمینی(ره) تبدیل به حجاب اکبر می‌شود و به جای اینکه مسیر را روشن کند سد راه شده و خود مانعی بر سر راه قرب الهی و طی مسیر حق می‌شود.
این استاد حوزه علمیه ادامه دادند: عالم ربانی به خدا دعوت می‌کند و چیزی جز خدا نمی‌بیند و به جز آنچه خدا می‌خواهد به چیز دیگری نمی‌اندیشد و رفتار و گفتارش خدایی می‌شود و علامه مصباح چنین بود و در تمام شؤون این دغدغه را داشتند که خدا کدام راه مسیر را می‌پسندد. علامه اگر گمان می‌کرد کاری به تبلیغ و تأیید خودشان می‌انجامد از آن عبور می‌کرد. افرادی برای ضبط نظرات فلسفی ایشان آمده بودند و شخصی به تعریف از نظرات علامه پرداخت ایشان به سرعت به تمجید از شخص دیگری که در همین حوزه صاحب‌نظر بود پرداخت و کل جلسه به همین گذشت چراکه نمی‌خواستند کسی از ایشان تعریف و تمجید کند.
آیت‌الله رجبی از چاپ تفسیر ترتیبی علامه در آینده نزدیک خبر دادند و افزودند: ایشان با وجود آماده بودن این تفسیر با چاپ آن مخالفت می‌کردند و می‌گفتند وقتی در حال حاضر تفسیری به آن عظمت وجود دارد، لزومی به چاپ این تفسیر نیست.
عضو شورای عالی حوزه ادامه دادند: وقتی قسمتی از یکی از آثار ایشان در مقاله‌ای چاپ شد و از ایشان خواسته شد تا با چاپ کامل اثر به نام خودشان مانع شوند تا کسی آن را به نام خود نزند ایشان گفتند چه بهتر ما می‌خواهیم این آثار منتشر شود و مورد استفاده قرار بگیرد این به این خاطر بود که برای ایشان «خود» معنی نداشت.
ایشان همچنین اظهار داشتند: علامه در تمام امور ابتدا به وجوه شرعی آن امر توجه می‌کرد و اگر مشکل شرعی در آن دیده نمی‌شد به سراغ جنبه اداری آن می‌رفتند و در صورتی که شرعاً مشکلی داشت آن را کنار می‌گذاشتند.
این استاد حوزه علمیه بیان داشتند: علامه اگر از امام دفاع می‌کرد اگر در دفاع از اسلام و انقلاب در مقابل همرزمان قدیمی می‌ایستاد و اگر در دفاع از رهبر معظم انقلاب سینه سپر می‌کرد به این جهت بود که همه اینها را وظیفه الهی می‌دانست.
ایشان به ارادت آیت‌الله مصباح به رهبر معظم انقلاب از قبل از رهبری ایشان اشاره کردند و تصریح کردند: ارادت علامه به رهبری به قبل از رهبری ایشان برمی‌گردد و حتی در جلسه‌ای با حضور چند تن از علما در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب ایشان با وجود اینکه به خاطر کمردرد کمرشان را خم کرده بودند و به احترام ایشان ایستاده بودند و برخی حضار بعدها به ایشان به خاطر این نحوه احترام معترض شدند.
آیت‌الله رجبی گفتند: علامه همواره از امام(ره) تبعیت می‌کرد و خود را ملزم به این می‌دانست که نمونه آن در ماجرای راه‌اندازی بخش خواهران مؤسسه امام خمینی(ره) بود؛ با وجود اینکه کارهای آن انجام شده بود و یکسال هم گذشته بود ایشان آن را نیمه‌تمام گذاشتند و گفتند من نمی‌دانستم که امام(ره) دستور داده‌اند که بخش خواهران باید در جامعه الزهرا(س) منحصر باشد.
عضو شورای عالی حوزه اظهار داشتند: علامه مصباح مصداق این عبارت زیارت جامعه کبیره است که می‌فرماید«الی الله تدعون» به عبارت دیگر ایشان به خدا دعوت می کرد، تسلیم خدا بود و براساس ایمان به خدا موضع می‌گرفت و حب و بغضش مبنای الهی داشت و راز موفقیت ایشان کار برای رضای خدا بود.
ایشان در ادامه بیانات خود گفتند: ویژگی دیگری که علامه مصباح از آن بهرمند بود این است که هیچ کاری را بدون شناخت کافی، کار کارشناسی و مشورت انجام نمی‌داد و از دست اندر کاران می خواست تا برای هر کاری مستندات ارائه کنند و تا به جوانب کار یقین پیدا نمی‌کردند به آن کار دست نمی‌زدند و همین ویژگی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ایشان پای با استقامتی در صراط مستقیم داشت.
آیت‌الله رجبی با اشاره به ارادت علامه به اهل‌بیت(ع) اظهار داشتند: ایشان در همه سخنرانی‌های خود دعای حضرت بقیه‌الله را می‌خواندند و توسل به اهل‌بیت(ع) را مطمئن‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه می‌دانستند.

 

منبع خبر: روابط عمومی