Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 143

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

محبت و شیوه های ابراز آن در خانواده

نویسنده: علی شیخ زاده بهابادی
استاد راهنما:
استاد مشاور: محمد هدایتی -
استاد داور: عباس پسندیده -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 06/03/1391
چکیده:

چکیده:
یکی از فضایل اخلاقی که سلامت جسمی، روحی وآرامش و امنیت خانواده را تضمین می کند و صعود به کمالات معنوی و قرب الی الله را میسور و زمینه های آلودگی روح وروان و سقوط خانواده را ازبین می برد، محبت است.
محبت ازکارکردهای شناخت است و تا انسان به چیزی شناخت پیدا نکند نسبت به او حب و بغضی پیدانمی کند. امام صادق (ع)می فرمابد: «الحُبُّ فرعُ المعرفه» وشناخت حقیقی محقق نمی شود مگر اینکه انسان نسبت به مبانی، عوامل و موانع محبت نگرشی صحیح داشته باشد. و آن چنان در بعد شناختی قوی باشدکه توانایی تدریجی ورود به عرصه های شیوه های ابراز آن به همسر و فرزندان ، را کسب کند و از آثار و برکات آن بهره مند گردد.
روش تحقیق ما توصیفی تحلیلی است که بر اساس مطالعه منابع دینی و بهره گیری از یافته های روانشناسی،جامعه شناسی و علوم تربیتی و در محیط کتاب خانه شکل گرفته است.
پژوهش حاضر درصدداست تابابررسی ساختارخانواده،مبانی،بسترهاوعوامل محبت درخانواده،شیوه های محبت رادرابعادمختلف مشخص نماید.
مهم ترین نتایج تحقیق،آن است که بررسی عوامل وموانع ایجادمحبت وکارکردهای آن مارابه دوشیوه رفتاری وگفتاری هدایت می کندکه هرکدام از آن هادارای مصادیقی است که رعایت عملی آن درزندگی می تواندخانواده هارابه سوی یک زندگی متعادل رهنمون گردد.که در بخش شیوه های رفتاری این نمونه ها می تواند در سازگاری خاواده تاثیر گذار باشد: استقبال و بدرقه، تغافل ، گوش دادن ، نظافت و زینت و هدیه دادن و همچنین در بخش شیوه های گفتاری و نوشتاری می توان از تأثیر تشکر و سپاس گذاری ،توجه گفتاری ، دعا کردن و نامه نگاری در سازه گذاری خانواده نام برد.


کلید واژه:
محبت ، خانواده ، سازگاری ، موفقیت ، ابراز محبت