Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 146

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقش دولتهای شیعی هند در گسترش موقوفات هندوستان

نویسنده: محمد رضا رجب نژاد
استاد راهنما: فاطمه جان احمدی -
استاد مشاور: صادق آیینه وند - حسین مفتخری -
استاد داور: محمد ابراهیمی ورکیانی - سید احمد رضا خضری - محمد نصیری -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 11/12/1389
چکیده:

چکیده
وقف در طول تاریخ در میان مسلمانان، دارای ارزش والایی بوده است. زیرا علاوه بر پاداش اخروی، در پیشبرد شئون زندگی و استحکام پایه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و بهداشتی جامعه، نقش موثر و به سزایی داشته است.
وجود موقوفات بسیار، در دوران دولت‌های اسلامی و شیعی در هند، به ویژه دوره بهمنیان، قطب شاهیان، نظام شاهیان، عادل شاهیان و دولت‌های شیعی اوده، حکایت از تاثیر عمیق این سلسله‌ها در گسترش فرهنگ وقف داشته است. این دولت‌ها در ترویج فرهنگ غنی اسلام و تشیع و نیز تمدن هند، جایگاه بی بدیل ایفاء کرده‌اند. آثار تاریخی و موقوفات باشکوه برجای مانده از آن دوران، گواه بر این ادعا است.
باید اذعان داشت که در طول تاریخ، این میراث عظیم تمدن اسلامی و شیعی، مورد غفلت قرار گرفته و کار علمی و پژوهشی قابل عرضه، صورت نگرفته است. در این پژوهش، تلاش بر این است که تاثیر دولت‌های شیعی هند بر موقوفات، مورد بررسی قرار گیرد و به این سوال‌ اساسی پاسخ داده شود که جایگاه و تأثیر دولت‌های شیعی هند در گسترش موقوفات هندوستان، چگونه است؟
برای دستیابی به این مهم، لازم است، مطالعه کتابخانه‌ای عمیقی در راستای بررسی منابع مکتوب و نیز اسناد تاریخی که رد پای دولت‌های شیعی و نقش آنان در موقوفات را می‌توان در آن یافت، صورت گیرد. همچنین کار میدانی و بررسی آثار برجای مانده و مطالعات و بررسی‌های حضوری پژوهشگر در طی مسافرت‌ها، از جمله روش‌های بررسی تاریخی این مهم می‌باشد.

کلید واژه‌ها:
دولت‌های شیعی، موقوفات، شیعه، هندوستان