Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 155

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

راه های شناخت فضائل و رذائل اخلاقی با توجه به نظرات حضرت امام راحل(ره)

نویسنده: فرهاد قبادی
استاد راهنما:
استاد مشاور: رضا حاجی ابراهیم -
استاد داور: مسلم محمدی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 31/06/1388
چکیده:

چکیده
واژگان كليدي: شناخت، فضيلت، رذيلت، اخلاق، راه¬
با توجه به ديدگاه حضرت امام، انسان موجودي است كه با اختيار، راه خود را انتخاب مي¬کند. او در اين حركت اكتسابي ضروري است در صراط مستقیم باشد و در این سفر معنوی به دنبال معیارهایی باشد که شناخت صحیحی از راه و هدف و شناخت خوبي و بدي اخلاقي، داشته باشد، گاهی اشتباهات و غفلت¬ها در مسیر کمال و شناخت آن، ایجاد شده که انسان را از حرکت در راه مستقیم خارج می¬نماید،¬¬ حال باید با توجه به راه¬هايي كه ممكن است، به شناخت صحيح دست يابد و با توانایی¬های خود از این خطرات رهيده و نجات یابد. توانایی¬های انسان همان وسایل کمال انسان است که به وسیله آنها شناخت خوبی¬ها و بدی¬ها ممکن می¬شود، اين استعدادهاي خدادادي در انسان به دو نوع دروني و بيروني تقسيم مي¬شود.
با تبيين مباني شناخت فضايل و رذايل اخلاقي، مي¬توان حدود صفات اخلاقي را بيان كرد و راه¬های مختلف را فراروي محققين و علماي اخلاق قرار داد؛ اين سير مباحث و جديت در آن مي¬تواند استحكام مباني اخلاق اسلامي را روشن كند و نيز مي¬تواند چراغ راهي باشد كه انسان را در شناخت چگونگي رسيدن به خوبي¬ها ياري رساند.
راه شناخت فضایل و رذایل، بیان شیوه¬های مختلف در علم اخلاق اسلامی است. مباحث مبنايي در علم اخلاق، جزء مباحثي است كه در دوره جديد بيشتر مورد تحقيق دانشمندان اين علم قرار گرفته است. راه شناخت فضيلت و رذيلت جزء مباحث فلسفه اخلاق است كه طرح دقيق آن بسيار ضروري مي¬نمايد.
شناخت فضايل و رذايل، با توجه به مباني انسان شناسي و جهان¬بيني اسلامي است. راه¬هايي كه انسان مي-تواند در حدود و مسير آن به اين امر نايل بيايد، يكي راه فطرت و محوريت سرشت عمومي انسان، براي شناخت صحيح فضيلت و رذيلت است. ميزان نوراني فطرت در انسان در دو جهت بينش و گرايش، مي¬تواند هادي و راهنماي انسان باشد. راه ديگر راه عقل و قوه تفكر انسان است كه مي¬تواند ما را در شناخت حقايق اخلاقي و رفتاري راهنمايي بنمايد. راه آخر راه ذكر است كه ما آن را به عنوان يكي از محورهاي رسيدن به شناخت مطرح كرده¬ايم. اين راه، همان راه «معرفت نفس» است و مسير فضيلت و رذيلت را براي يك انسان سالك و مسافر معنوي مورد توجه قرار مي¬دهد. توجه به اين مسير مي¬تواند مسير اخلاق را به عرفان، نزديك كند.