Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 16

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مدل اخلاقی آموزه های اجتماعی اسلام

نویسنده: معصومه سادات حسینی میرصفی
استاد راهنما: اکبر میرسپاه -
استاد مشاور: محمد هدایتی - محسن جوادی -
استاد داور: محمدجواد فلاح - محمد تقی سبحانی نیا - عباس پسندیده -
مقطع: دکتری
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 11/04/1396
چکیده:

چکيده
بحث ارائه «مدل اخلاقي»، از مباحث مهم در حوزه اخلاق است. اين پژوهش با روش تلفيقي «نقلي، عقلي، تحليلي»، در پيِ استخراج مدل اخلاقي آموزه¬هاي اجتماعي اسلام است.
براي اين امر، از طريق بررسي آيات و روايات معصومين(عليهم¬السلام) نشان داده است، آموزه‌هاي اجتماعي اسلام داراي مدل اخلاقي است؛ که با استمداد از آن، آموزه‌هاي اجتماعي مي¬تواند با كمك اخلاق در جاي در خور شأن خود قرار گيرد؛ و از اين طريق بتواند قابليت‌ها ، ظرفيت‌ها و كارآمدي دين مبين اسلام، براي راه‌بري دنيا و آخرت زندگي انسان را به نمايش بگذارد.
بر اين اساس در اين رساله، اجزاي مدل طراحي شده است. اين اجزاء مباني نظري، آموزه¬هاي اجتماعي، مفاهيم اخلاقي و آثارآموزه¬ها، اهداف و اصول اخلاقي مي¬باشد.
مباني نظري در سه جنبه: (1- مباني اجتماعي؛ 2- مباني فلسفي و 3- مباني اخلاقي) مورد بررسي و تبيين قرار گرفته است؛ و بر اساس اين مباني، ساير اجزاء مدل كه عبارت است از آموزه¬هاي اجتماعي اسلام دربعد عقايد و فقه معرفي شده و مفاهيم اخلاقي اين آموزه¬ها بر اساس بعد اخلاق مورد بررسي قرار گرفته و آموزه-هاي اجتماعي مستخرج در اين رساله، بر اساس شاخص¬هاي اولويت بندي بيان شده و تبيين¬هاي لازم صورت پذيرفته، سپس آثار آموزه¬هاي اجتماعي اسلام آمده است.
همچنين بر اساس مباني نظري و با ايجاد ارتباط بين اجزاي مختلف اين پژوهش، اصول و اهداف اخلاقي آموزه¬هاي اجتماعي نيز استخراج ، معرفي و براساس شاخص¬هاي اولويت¬بندي تنظيم وسپس تبيين شده است. همچنين در پايان مدلي اخلاقي از تمام اجزاء ارائه گرديده است.

واژگان کليدي
مدل اخلاقي، اخلاق اجتماعي، آموزه‌هاي اجتماعي.