Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 164

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

ترجمه و نقد فصل پنجم(براهین الهی) و فصل ششم(براهین ضد الهی) از کتاب مقدمه ای بر فلسفه دین

نویسنده: یاسر دانیالی
استاد راهنما: محمد محمدرضایی -
استاد مشاور: رضا حاجی ابراهیم -
استاد داور: سید محمود موسوی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 04/07/1390
چکیده:

چکیده
آن چه در این نوشتار ملاحظه می کنید، مسأله وجود خداست. یعنی ما در پی آن هستیم که ببینیم آیا براهین اثبات وجود خدا برحقند یا ادله نافی وجود خدا. با توجه به این که این پایان نامه ترجمه و ارزیابی بخشی از کتاب درآمدی بر فلسفه دین است، براهینی که از آن ها در این کتاب بحث می شود عبارتند از:
براهین خداباوری شامل:
1- برهان وجود شناختی که در آن از مفهوم به وجود خدا پی می بریم. تقریر های مختلف این برهان قابل مناقشه است، غیر از تقریر برهان صدیقین در حکمت متعالیه که قابل بحث است.
2- برهان جهان شناختی که در آن از طریق شناخت جهان به وجود خدا پی می بریم. معمولا تقریرهای این برهان نیز خالی از اشکال نیست، غیر از تقریر الهام گرفته از روایات معصومین (علیهم السلام) که ملاک نیاز به علت را محدودیت معرفی کرده اند.
3- برهان نظم که ساده ترین برهان اثبات خداست و در آن از نظم و طراحی موجودات جهان پی به طراح و ناظم آن ها می بریم. بداهت این برهان از برهان جهان شناختی بیشتر است و در دین اسلام نیز بر آن تأکید شده است و اشکالات وارده نیز قابل دفاعند.
و براهین خدا ناباوری شامل:
1- برهان شر که از وجود شر و ناسازگاری آن با وجود خدای مهربان و قادر و عالم بر عدم خدا استدلال می کند. پاسخ های بسیاری به این شبهه داده شده است و بی اساسی آن به طور واضح اثبات می گردد.
2- برهان پنهانی خدا که از پنهان بودن خدا و ناسازگاری آن با وجود خدای مهربان و قادر و عالم بر عدم خدا استدلال می کند. با پاسخ های واضحی بی پایه بودن این شبهه نیز آشکار می گردد.
واژگان کلیدی: برهان، خدا، وجود شناختی، جهان شناختی، نظم، شر، پنهانی، تئودیسه