Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 180

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقد و بررسی تاثیر پذیری اندیشه شیعی از تفکر گنوسی از نگاه محمد عابد الجابری

نویسنده: محسن دریابیگی
استاد راهنما: رضا حاجی ابراهیم -
استاد مشاور: حمیدرضا رضانیا - ابوالفضل کیا شمشکی -
استاد داور: عبدالحسین خسروپناه - حمیدرضا شاکرین - عزالدین رضانژاد - محمد علی اسدی نسب -
مقطع: دکتری
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 05/02/1392
چکیده:

چکیده
انديشه شيعي مبتني بر منابع اصيل ديني است. قرآن و بيانات معصومين اساس انديشه شيعي است. امامان شيعي همواره سعي داشته‌اند براساس اين منابع مانع از نفوذ و دخالت انديشه‌هاي غيراصيل باشند.
عالمان شيعي نيز در دوره‌هاي مختلف اعصار اسلامي سعي بر پالايش فكري و معرفتي انديشه خود داشته‌اند. با اين همه تلاش و كوشش اتهام‌هاي فراواني مبني بر غيراصيل و انحرافي دانستن انديشه‌هاي شيعي كه در حقيقت ميراث معنوي پيامبر اكرم و اهل بيت است زده شده است.
محمد عابد جابري در پروژه نقد عقل عربي خود كه براي برون‌شد از وضعيت ركود عقل و مقدمه‌اي براي حل تعارض سنت و تجدد نگاشته است، نظام‌ معرفتي شيعه را يك منظومه عرفاني و غيرعقلي پنداشته‌اند. اساس انديشه عرفاني در عالم اسلامي برخاسته از نفوذ آثار هرمسي است كه در قرن دوم وارد عالم اسلام شده است و غلات «شيعي»، «اماميه» و «اسماعيليه» نسبت پايداري با اين انديشه ايجاد كرده‌اند. وي بر پايه نگرش و روش وي‍ژه خود به شيعه، عقل و... سعي بر يافتن داده‌هاي تاريخي دارد كه بتواند شواهدي بر تاييد اين امر باشد.
در اين نگارش پس از بيان كليات و ارائه تصوير نسبتاً روشني از مفاهيم پايه (كه مرتبط با انديشه كلامي شيعه و اتهامات جابري مي‌شود) به تبيين چارچوب نظري جابري پرداخته و ديدگاه وي در رابطه با شيعه در سه بخش «نگرشي روشي»، «داده‌هاي تاريخي» و «زوج هاي ساختاري» تقرير شده است. در ادامه قبل از نقد آراء وي ،بر اساس قرآن و روايات كتاب‌الحجه اصول كافي مقام معنوي امام بر پايه يك متن اصيل شيعي معرفي شده است. تمركز بر اين بخش از اصول كافي از آن بابت است كه جابري براي ادعاي خود بيش از هر منبعي از اين اثر استفاده نموده است.اين روايات مي تواند تصوير نسبتا صحيحي از شيعه ارائه دهد.تصويري كه جابري آن را به صورت ناقص با مطالب ديگر در آميخته است. در پايان آراء جابري مورد نقد و ارزيابي قرار گرفته است. برخي از اين نقدها به شيوه حلي و برخي به شيوه نقضي است كه بر پايه قرآن كريم و منابع روايي اهل سنت شکل گرفته است.در پايان سعي شده با جمع بندي مطالب ، اافق‌هاي جديدي را به روي خواننده بگشاييم.
کلید واژگان: مقام امام، اندیشه گنوسی، فرهنگ شیعه، محمد عابد جابری، عقل شیعی، عرفان شیعی.