Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 197

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

معنا شناسی و آسیب های قلب سلیم از منظر قرآن

نویسنده: سید محسن زهراپور مهرآبادی
استاد راهنما: محمد فاکر -
استاد مشاور: محمدعلی مجد فقیهی -
استاد داور: علیرضا قائمی نیا -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 05/04/1393
چکیده:

چکيده
پژوهش حاضر، تدبر و تأملي در معناشناسي واژه «قلب سليم» و آسيب‌هاي آن، از منظر قرآن است که شناخت حقيقت و آسيب‌هاي سلامت قلب، نقش به سزايي در علم اخلاق و تربيت انسان دارد؛ زيرا قلب که مرکز عواطف دروني از منظر قرآن است، يکي از کارکردهاي نفس انسان بوده و سلامت آن نسبي مي‌باشد. هرچه جهت دهي اين عواطف و کارکردهاي قلب به طرف خداوند بيشتر گردد از سلامت بيشتري برخوردار گشته تا جايي که اين سلامت در آن ثبوت پيدا کرده و به تمام معنا از آفات و نواقص خالي مي‌گردد. در اين صورت از منظر قرآن اصطلاح «قلب سليم» به کار برده مي‌شود.
سلامت قلب نيز دچار آسيب و آفت مي‌شود. آسيب‌هاي بينشي و کنشي موجب مي‌گردد که گرايشات آدمي به چيزهاي ناپايدار ميل پيدا کرده و در اين صورت سبب زنگار قلب و گرايشات آن مي‌گردد. اگر اين آسيب‌ها کنترل و مديريت نشود و به پند و اندرز توجه نگردد، موجب ثابت ماندن گرايشات بر چيزهاي منفي گشته و در انتها سنگدلي و بسته شدن گرايشات به خوبي‌ها و حقيقت را به دنبال دارد.
با توجه به آنچه ذکر گرديد، شناخت حقيقت قلب و سلامت و آسيب‌هاي آن، موجب مي‌شود که انسان درک درستي از خود و راه‌هاي تربيتش پيدا کند که در نتيجه موجب نظام‌بندي جديدي به اخلاق اسلامي مي‌گردد.
به همين خاطر در اين رساله با روش اسنادي، تحليلي به معناشناسي قلب سليم و آسيب‌هاي آن پرداخته و سعي شده در تمام مباحث نگاشته شده درباره‌ي اين موضوع به جايگاه قلب در ساختمان وجودي انسان توجه گردد و سلامت و آسيب‌هاي آن نيز با عنايت به رابطه قلب و گرايشات آن، با ابعاد ديگر وجودي انسان تحليل گردد.
واژگان کليدي
معناشناسي، قلب، سليم، قلب سليم، سلامت قلب، آسيب قلب، قرآن.