Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 198

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی نظام موضوعی قرآن کریم در حیطه انسان

نویسنده: غلامحسین جعفری پیکانی
استاد راهنما: ابراهیم کلانتری -
استاد مشاور: محسن قمی -
استاد داور: روح الله شاکر زواردهی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 24/04/1395
چکیده:

چکيده
در اين پايان نامه ابتدا کليات و مفاهيم، بررسي شده، آن گاه به آفرينش انسان پرداخته، جسم، روح و عقل انسان در قرآن واکاوي شده است. در فصل سوم انسان به سه ساحت شناختي، عاطفي و رفتاري تقسيم شده است و سعي شده در هر ساحتي ويژگي‌هاي انسان از ديدگاه قرآن بررسي شود.
در ساحت شناختي، انسان داراي اين صفات است:
برگزيده، بلند همت، مسجود ملائک، هدف آفرينش جهان، ياد و يادآور خدا، معتقد به کرامت ذاتي انسان، جهول، آزاد انديش، سدره نشين، خود باور و داراي اعتماد به نفس، آزاد و مختار، اميدوار به آينده درخشان، معتقد به خدا غيب و فرشتگان، معتقد به معاد، آينده نگر، حق باور، طبيعت شناس، انسان شناس، جامعه شناس، خداشناس، خود شناس، تاريخ شناس، هستي شناس، جانشين خدا در زمين و خردورز، دشمن شناس، ولي شناس و... .
ساحت عاطفي، انسان را اينگونه معرفي مي‌کند: مهربان، برادر، باگذشت، کريم و با اخلاق، بردبار، عاشق، پاک و با نشاط، عفيف و با حيا، باوفا، بلند طبع، ظلوم و خاشع، آرام و با وجدان، بيزار از دشمن و... .
انسان در ساحت رفتاري با اين صفات شناخته مي‌شود:
نماز گزار، مهاجر، مجاهد، شهيد، انقلابي، مسئوليت پذير، مدير خانواده و فرزندان، سالک الي الله، وحدت آفرين، آمر به معروف و ناهي از منکر، اهل مشورت، روشنگر، منظم، خستگي ناپذير، شجاع، ايثارگر و متواضع و دشمن ستيز.
فصل چهارم، چشم انداز آينده انسان، شامل جهان آينده و آينده‌ي جهان مورد بحث قرار گرفته در فصل پنجم سيماي پيامبران اولواالعزم به عنوان انسان‌هاي کامل مورد بررسي واقع شده است؛ بحران هويت انسان در سه بخش، اعتقاد، اخلاق و عمل محتواي فصل ششم است. آخرين فصل به موضوع مهم راه و بي راه پرداخته و عوامل هر يک مورد بررسي قرار گرفته است.