Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 20

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی ونقد اباحی گری از منظر قرآن

نویسنده: مرتضی نصرالهی نصرآباد
استاد راهنما: علی نصیری -
استاد مشاور: عبدالحسین خسروپناه - محمد فاکر -
استاد داور: محمدجواد اسکندرلو - محمد هدایتی - یعقوب توکلی واسکس -
مقطع: دکتری
گرایش: قرآن و متون اسلامی
تاریخ دفاع: 30/06/1396
چکیده:

چکیده
یکی از معضلات بشری در طول تاریخ، معضل اباحی‌گری بوده است. بحث از اباحی‌گری، یک بحث گسترده، میان رشته‌ای و عام می‌باشد؛ بدین معنا که در علوم کلام، اخلاق، فقه و عرفان از آن بحث می‌شود. همچنین برخی از افراد با وجود اعتراف به قبول یک دین و داشتن عقیده ظاهری به مبدأ و معاد، به لوازم آن دین ملتزم نبوده، واجبات را ترک کرده و محرّمات را مرتکب می‌گردند. اباحی‌گری در میان ادیان و فرق مختلف وجود دارد و عوامل عمده استقراء شده آن، چهارده عامل می‌باشد که به سه دسته کلّی: اعتقادی، اخلاقی و عرفانی منقسم می‌گردند.
در این میان، شش عامل اعتقادی که عبارتند از: جبرگرایی، غلوّ، تفکر ارجاء، باطنی‌گری،کثرت‌گرایی، و عقاید اقناع ناپذیر، را احصا نموده و با توجه به آیات قرآن کریم و نظرات و آراء مفسرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت. هواپرستی (عدم ایمان به غیب)، دنیاگرایی، وجود کبر ورزی و برخورد گزینشی نسبت به تعالیم دینی (عدم تسلیم محض) چهار عامل اخلاقی اباحی‌گری می‌باشند که مورد نقد و نظر آیات الهی واقع گردیده‌اند. در نهایت، عوامل عرفانی شامل چهار عامل: تفکیک شریعت، طریقت و حقیقت از یکدیگر، اندیشه ولایت‌پذیری (رابطه مرید و مرادی)، کثرت‌گرایی سلوکی و تفکر عدم خطاب شرعی در مقام فنا می‌باشند.
اباحی‌گری پیامدهای فردی و اجتماعی همچون ازخودبیگانگی، پوچ‌گرایی، استهزای دین، عصیان اجتماعی را در پی‌دارد؛ قرآن کریم علاوه بر ذکر این پیامدها ، راهکارهایی را نیز بر حلّ این معضل ارائه نموده است این راهکارهای وحیانی را با توجه به تأمل در آیات قرآن می‌توان اصطیاد نمود؛ این راهکارها به سه دسته راهکارهای بینشی، گرایشی و رفتاری تقسیم می‌شوند.
کلید واژه‌ها
قرآن، اباحی‌گری، عوامل اباحی‌گری، پیامدهای اباحی‌گری، راهکارهای قرآنی اباحی‌گری