Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 218

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تحلیل انعکاس اخبار ائمه(ع) در منابع تاریخی تا قرن پنجم

نویسنده: محمد جواد واعظی
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: نعمت الله صفری فروشانی - محمد هادی یوسفی(غروی) -
استاد داور: محمدحسین دانشکیا - سید محمود سامانی - منصور داداش نژاد - رمضان محمدی -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 07/11/1394
چکیده:

چکيده :
گزارش مورخان مسلمان از تاريخ ائمه: در منابع پنج گانه (الطبقات الکبري، انساب الاشراف، تاريخ يعقوبي، تاريخ الرسل و الملوک و مروج الذهب)، با تفاوت معنا داري ارائه شده است. اين تفاوت هم در اصل نقليات, حجم و تعداد اخبار معلوم است و هم در تلاش براي اثرگذاري بر ذهنيت مخاطبان. در اين تحقيق در صدد هستيم تا بررسي کنيم تاريخ ائمه: در اين منابع چگونه انعکاس يافته و اين نحوه انعکاس چگونه قابل تحليل است؟ ترکيب گزارش‏هاي تاريخي مورخان از حيات ائمه: چگونه است و به چه جنبه‏هايي از زندگي ايشان توجه دارند؟ بيشتر از کدام راويان بهره برده‏اند؟ و در انعکاس تاريخ ائمه: به دنبال القاء کدام ذهنيت تاريخي بوده است؟
اين پنج منبع بيشتر گزارش‏هاي تاريخي خود را به سه امام اول اختصاص داده‏اند و کمتر به اخبار مربوط به حيات ائمه: پس از امام حسين7 پرداخته‏اند. به بعد سياسي تاريخ ائمه: بيشتر توجه دارند. گرچه برخي از منابع رنگ سياسي کمتري به حيات ائمه: داده‏اند. در نگاهي تطبيقي هر کدام ازمنظر خاصي به ماجرا توجه داشته‏اند. ابن سعد در کتاب الطبقات الکبري سعي مي‏کند در بيان تاريخ سه امام اول, در درجه نخست کمترين سطح اختلاف و تنش را در ميان اصحاب پيامبر9 گزارش دهد. بلاذري با بياني شفاف‏تر, تقابل‏ها و تعارض‏ها ميان اصحاب را پر رنگ‏تر از ابن سعد گزارش مي‏دهد.
گزارش يعقوبي بيشتر موافق نگاه شيعي به حوادث است و طبري بيشتر در پي نقل حد اکثري روايات تاريخي در وقايع مختلف است و البته گزارش طبري از تاريخ ائمه: بيشتر مورد پسند اهل سنت است. گزارش مسعودي نيز بيشتر متمايل به نگاه شيعي است. اين تحقيق تاريخي و بنيادي است و از روش توصيفي و تحليل و تبيين بهره مي‏برد.
واژه‏هاي کليدي: تاريخ ائمه:, تحليل گزارش تاريخي, تحليل منابع تاريخي, بررسي نقاط عطف تاريخي, ائمه: و الطبقات الکبري, ائمه: و انساب الاشراف, ائمه: و تاريخ يعقوبي, ائمه: و تاريخ طبري, ائمه: و مروج الذهب.