Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 225

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نظریه اسلامی پیشرفت سیاسی با تکیه بر محوریت عدالت سیاسی

نویسنده: مسعود معینی پور
استاد راهنما: احمد واعظی جزئی -
استاد مشاور: نجف لک زایی - محمود حکمت نیا -
استاد داور: عباس کعبی نسب - محمد جواد نوروزی فرانی - جلال درخشه -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 07/02/1395
چکیده:

چکيده
مسئله اصلي اين تحقيق، پرسش از چيستي پيشرفت سياسي و ارکان تحقّق آن از منظر اسلامي است و به دنبال اثبات اين فرضيه است که «عدالت»، محور و دال مرکزي پيشرفت سياسي و ارکان تحقّق آن از منظر اسلامي است. فرضيه مهم اين نوشتار بر مدارِ محور قرار گرفتن «عدالت» در معنا و ارکان «پيشرفت سياسي عدالت¬محور» بوده و تلاش شد تا علاوه بر تبيين معناي پيشرفت سياسي عدالت¬محور و نسبت بين عدالت و پيشرفت از ديدگاه اسلامي، بستر سيستماتيکي که پيشرفت سياسي عدالت¬محور در آن سيستم قابل تحقّق بوده را در قالب ارکان پيشرفت سياسي عدالت¬محور بيان کند.
اين تحقيق، عهده¬دار بررسي يکي از ابعاد و ساحات الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است و بنا دارد در تحقيقي پيشيني و با رويکردي هنجاري ذيل عرصه سياسي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، با بهره گيري از روش ترکيبي اجتهادي و تحليلي، معنا و ارکان پيشرفت سياسي عدالت¬محور را بيان کند.
پيشرفت سياسي عدالت¬محور از ديدگاه اسلامي، فراگردي دوساحته (دنيوي و اخروي) و با غايت دستيابي به کمال حقيقي در فرآيند پيشرفت سياسي عدالت¬محور و تحقّق سعادت اخروي از رهگذر زندگي سياسي دنيايي است. پيشرفت سياسي عدالت¬محور، فرآيندي ارادي، آگاهانه، مکتب-محور، عقلانيت¬محور و ايمان¬مدار است که اهداف سياسي را از مسير مناسبات و عمل سياسي ارادي ذيل مکتب اسلام و حاکميت الهي محقّق مي¬کند و طي آن، فرد و جامعه در سه لايه بينشي، گرايشي و رفتاري، ذيل چارچوب مکتب اسلام ناب حرکت مي¬کنند و در زندگي سياسي مادّي و معنوي خود به کمال مي¬رسند. براي تحقّق اين فرآيند، به ارکاني نياز است که زمينه¬هاي پيشرفت فرد و جامعه در ابعاد بينشي(حوزه کلام و فلسفه سياسي)، گرايشي(حوزه اخلاق سياسي) و رفتاري (فقه سياسي) را تأمين کرده و موانع مادّي و معنوي اين پيشرفت را رفع نمايد. از اين رو چهار رکن اصلي در تحقّق پيشرفت سياسي عدالت¬محور، مکتب، رهبر، مردم و دولت هستند؛ مکتب، نقشه راهنما و رهبر و دولت براي مردم نقش تمهيدکننده، سياست¬گذار، رافع موانع و زمينه¬ساز را ايفا مي¬کنند و او را ذيل مکتب به سوي پيشرفت عادلانه حقيقي در عرصه سياسي هدايت و راهبري مي¬کنند.
کليدواژه¬ها
پيشرفت، پيشرفت سياسي، عدالت سياسي، پيشرفت سياسي عدالت¬محور