Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 234

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

جوان از منظر قرآن، ظرفیت ها و آسیب ها

نویسنده: محسن کارگر شورکی
استاد راهنما: محمد فاکر -
استاد مشاور:
استاد داور: علی نقی فقیهی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 11/08/1390
چکیده:

چکیده

کلید واژه: جوان، ظرفیت‌ها، ویژگی‌ها، آسیب‌ها، الگوی قرآنی

جوانی دوران درخشندگی و فروغ زندگی است، دوران سرور و شادمانی، قوّت و قدرت، نشاط و امید، کار و کوشش و شور و هیجان. این خصیصه¬های ارزشمند موهبتی الهی¬اند که در پرتو کمالات اخلاقی و فضایل انسانی، دارای نتیجه¬ای معقول و حاصلی مقبول خواهند بود و انسان را به سعادت واقعی رهنمون می¬سازند.
تحقیق حاضر، کوششی در جهت معرفی دیدگاه قرآن کریم – به دور از هرگونه افراط و تفریطی – نسبت به جوان است؛ چراکه، قرآن کریم بسان چشمه جوشان فیض الهی است که با بهره گیری از آن سعادت و سلامت جامعه بشری تضمین خواهد شد. لذا، در این تحقیق سعی شده است که به بررسی شخصیت جوان از دیدگاه قرآن کریم پرداخته شود؛ چراکه، دوران جوانی مهمترین دوران زندگی انسان است و سعادت یا شقاوت انسان در آن رقم خواهد خورد، و شناخت ظرفیت ها (ویژگی‌ها) و آسیب های این دوران از امور بسیار مهم و ضروری جامعه انسانی است، مخصوصاً برای یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا، ایران اسلامی.
اين تحقيق از لحاظ هدف، پژوهشي کاربردي، و بر مبناي روش جمع‌آوري اطلاعات، تحقيقي کتابخانه‌اي است و محقق تلاش کرده است تا پاسخگوي سؤالاتي باشد که مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از: مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیّتی جوانان از دیدگاه قرآن‌کریم چیست؟ همچنین، مهم‌ترین آفات دوران جوانی که می‌تواند جوان را در منجلاب فساد گرفتار سازد چیست؟
در این تحقیق مطالب در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده است، بدین صورت که، مقدمه در بیان طرح تحقیق است. فصل اول به مفهوم‌شناسی دربارة واژگان موضوع، یعنی جوان، ظرفیت‌ها و آسیب‌ها پرداخته‌ شده‌است و در فصل دوم در مورد ویژگی‌ها و ظرفیت‌های جوانی و اقتضائات آن دوران بحث شده‌است و سپس در فصل سوم به بیان آسیب‌هایی که می‌توانند جوانان را دراین دوران مورد تهدید قراردهند پرداخته‌ شده‌است؛ درادامه در فصل چهارم با بیان الگوهای قرآنی به جوانان، سعی شده که قرآن‌کریم را به عنوان شاخص و عمده برای درک صحیح بایدها و شایدهای این دوران قرار دهیم و در نهایت در فصل پایانی و پنجم نتایج حاصل از فصول گذشته را مرور کرده‌ایم؛ امید که این پژوهش رهگشای مسیر زندگی جوانان شایسته این مرز و بوم قرار گیرد.