جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 293
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
آسیب شناسی اخلاقی تحصیل زنان در خانواده و جامعه (با اولویت دختران) |
نویسنده: |
فاطمه نوروزی |
استاد راهنما: |
سید حسین رکن الدینی - |
استاد مشاور: |
|
استاد داور: |
مهدی فدایی - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
اخلاق اسلامی |
تاریخ دفاع: |
26/11/1396 |
چکیده: |
چکیده در عصر حاضر، افزایش سطح تحصیلات و استفاده بهینه از نیروهای توانمند اهمیتی بیش از گذشته یافته است. تحصیلات، ابزار اصلی توسعه انسانی و بهمنزله حقوق اساسی افراد در هر جامعه محسوب می¬شود. زنان نیز که بخشی از جامعه¬اند، از این حقوق مستثنی نیستند. تحصیل برای زنان به علت رسالت تربیتی در پرورش افراد جامعه، کمک به رشد و تکامل جوامع محسوب می¬شود و درواقع بهترین راه برای توسعه سلامت، رشد و بهبود وضعیت فرهنگی خانواده و جامعه است؛ اما هدف از تحصیل برای زنان، به ارتقای مهارت¬هایی جهت کسب استقلال اقتصادی، حضور و مشارکت اجتماعی، تحصیل هویت و ... تغییریافته است؛ بنابراین یکی از عرصه¬های تحول زندگی خانوادگی و اجتماعی بانوان، تغییرات و تحولاتی است که بر اثر روند تحصیل زنان ایجادشده است. این تغییر و تحولات دامنه وسیعی از تغییر باورها درباره¬ی زنان تا تغییر نقش¬های خانوادگی و اجتماعی زنان را در برمیگیرد. این مسأله مانند هر پدیده اجتماعی دیگر، آسیب¬هایی در خانواده و جامعه به همراه دارد که باید با ارائه راه¬کارهای مناسب و جامع¬نگر، دست¬کم به کاهش این آسیب¬ها کمک کرد. مسأله اصلی این تحقیق که از نوع کتابخانه¬ای و روش توصیف و تحلیل است، شناخت آسیب¬های اخلاقی تحصیل بانوان بهویژه دختران در خانواده و جامعه و نیز عوامل بروز این آسیب¬ها در خانواده و جامعه بوده است و باهدف ارائه راه¬کارهای پیشگیری یا کاهش این آسیب¬ها کار ادامه یافته است. نتایج حاصل از این پژوهش می-تواند یادآور جایگاه و ارزش فراموش¬شده زن و هدف از خلقت او باشد و نیز می¬تواند زمینه تحصیل زنان و دختران را بدون وجود آسیب¬های موجود فراهم آورده و ضمن ایجاد شرایط مناسب تحصیل آنان در مقاطع تحصیلی عالی، جایگاه عزتمندانه و شرافتمندانه ازدسترفته آنان را به ایشان بازگرداند. انشاألله. واژگان کلیدی آسیب، تحصیل زنان، خانواده، جامعه. |