Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 298

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

صله رحم و نقش آن در اصلاح آسیب های اجتماعی

نویسنده: مریم بارانی
استاد راهنما: سید حسین رکن الدینی -
استاد مشاور:
استاد داور: علی نکونام - محمدجواد فلاح -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 02/12/1396
چکیده:

چکیده
اجتماع بعدازمحیط خانواده، دومین خانه ی هرانسانی است که همه ی آحادبشریت درآن حضوریافته وبه لحاظ اخلاقی پرورش می یابند.به تبع ، آموزه های اخلاقی دراین مکتب ، تاثیرپیشگیری واصلاحی می توانندداشته باشندکه یکی ازاین آموزه ها صله ارحام می باشد.
يکی از مؤلفه‌‌های کليدی و برجسته سبک¬زندگی دينی در حوزه ارتباطات‌ انسانی، ارتباط با خویشان‌ و بستگان نسبی و سببی، اعم از مؤمن و غير مؤمن است که به «صله‌رحم» تعبیر شده است؛ آموزه‌ای که در منابع دينی و سيره بزرگان دين با تعابير مختلف بر رعايت آن در هر شرايط ممکن تصريح و تأکيد شده است. صله¬رحم که یک ارزش دینی ـ اجتماعی است برغم پشتوانه‌های عقلی، شهودی، دينی و تجربی تحت تأثير برخی تحولات ساختاری، شخصيتی، فرهنگی و ارتباطاتی از جايگاه پيشين خود در جامعه سنتی افول کرده و به يک ادب اجتماعی مرسوم در برخی تعاملات موسمی و مناسبتی تبديل شده است.
در زندگی امروز میان خانواده¬های ایرانی، متأسفانه یکی از مسائل و مشکلات جدی قطع یاکاهش صله‌ارحام می‌باشد. این امر موجب واردشدن آسیب‌هایی به فردیاجامعه می‌شود؛ ازجمله آسیب‌ها ی فردی می¬توان به از دست¬دادن سلامت جسم وجان، ایجاداختلافات خانوادگی و... وازآسیب های اجتماعی می توان به طلاق، اعتیاد، فقر، روابط نامشروع و... اشاره کرد. با توجه به اهمیت این فریضه الهی و تأکید زیاد اسلام بر آن، درتحقیق حاضر بعد از مفهوم¬شناسی و بررسی جایگاه صله¬ارحام به ذکر عوامل وآسیب‌های قطع یاکاهش صله ارحام و نیز نقش صله¬رحم دراصلاح آسیب‌های فردی واجتماعی خواهیم پرداخت. این پژوهش نظری است وباتوجه به منابع اسلامی وتمرکزبرآیات وروایات به استخراج وتبیین این آموزه اخلاق اسلامی پرداخته است.
واژگان کلیدی
نقش صله رحم، تاثیرصله رحم، آسیب های اجتماعی، صله رحم، ارتباط خویشاوندی.