Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 303

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

معنا بخشی مرگ به زندگی و تاثیر آن بر سبک زندگی با تاکید بر آیات و روایات

نویسنده: ملیحه نقی ئی
استاد راهنما: عسکری سلیمانی امیری (عسکری) -
استاد مشاور: عبدالرحیم سلیمانی (بهبهانی) -
استاد داور: محمد مهدی گرجیان عربی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 28/01/1396
چکیده:

چكيده
آنچه در این نوشتار مورد بحث قرار می‌گیرد، معنا بخشی مرگ به زندگی و تاثیر آن بر سبک زندگی است. اهمیت موضوع مرگ و معنای زندگی، روشن است؛ چرا که لا جرم، سرانجام آدمی مرگ است؛ بنابراین لازمه عقل و خرد آدمی، اندیشیدن به مرگ و توجه به آن است و اگر بتوان از این رهگذر معنایی به زندگی بخشید اهمیت موضوع، صدچندان می‌گردد.
هدف در این نوشتار، توجه دادن به مرگ و پرداختن به جنبۀ هستی شناسانۀ آن است. به علاوه آثار ناشی از مرگ آگاهی و اندیشیدن به آن نیز، مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش در این تحقیق، به توصیفی متمایل است که با رجوع به آیات و روایات و نظریات راجع به مرگ و معنای زندگی و تحلیل و توضیح آن شکل می‌گیرد.
حاصل آنکه بینش نیهیلیستی مرگ را، نابود کننده زندگی می‌داند و این عقیده و به دنبال آن پیدا نکردن پاسخی قانع کننده برای معمای هستی، به بدبینی و احساس پوچی و بی‌معنایی، بی‌هنجاری، فروریختن ارزش کار و انزوا و افسردگی و... می‌انجامد. در مقابل در بینش اسلامی، مرگ پلی جهت انتقال انسان به حیات ابدی بوده و با بخشیدن جاودانگی به انسان، زندگی را معنادار می‌نماید. اندیشه مرگ و اعتقاد به موقتی بودن دنیا و وجود جهان واپسین برای حساب و کتاب سبک زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنین انسانی در زندگی فردی به زهد، خوش اخلاقی، کوتاه کردن آرزوها، صبر و تسلیم، اغتنام فرصت و... روی آورده و در زندگی اجتماعی خود، سلوکی متواضعانه، عادلانه، صادقانه، عزتمندانه، معتدلانه و مجاهدانه خواهد داشت.
واژگان کلیدی
قرآن، روایات، معنای زندگی، مرگ، نیهیلیسم، سبک زندگی.