Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 308

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی نقش اجتماعی زنان تا پایان امویان

نویسنده: زهرا زور
استاد راهنما: زهرا روح اللهی امیری -
استاد مشاور: محمد جواد واعظی -
استاد داور: ناهید طیبی خوراسگانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 08/06/1396
چکیده:

چکيده
در این پژوهش نقش اجتماعی مادران و همسران در صدر اسلام تا پایان دوره اموی مورد بررسی قرار گرفته است. و با نگاه تاریخی به حضور اجتماعی مادران و همسران در سه عرصه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پرداخته شده است. همچنین جایگاه زن در جاهلیت و عصر اسلامی مورد بررسی قرار گرفته که با مقایسه این دوره‌ها شاهد تحولات بسیاری در اوضاع زنان و خانواده هستیم به گونه‌ای که منجر به بهبود وضعیت زن در عصر اسلامی شده است. اسلام از حضور اجتماعی زنان با حفظ حقوق خانواده دفاع کرده و به زنان اجازه فعالیت در عرصه‌های اجتماعی را داده است.
در این پژوهش نقش فرهنگی مادران و همسران که بیشتر در قالب علم آموزی، شعر و خطابه، قرآن‌آموزی و نقل احادیث و روایات نبوی است از زمان حضور نبی مکرم اسلام تا دوره خلفاء و بنی¬امیه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به نقش سیاسی مادران و همسران در جهاد و بیعت و هجرت و تحولات سیاسی پس از عصر نبوی پرداخته شده است. در عرصه فعالیت‌های اقتصادی نیز با توجه به داده‌های اندک تاریخی نقش مادران و همسران در اشتغال، تربیت نیروی کارآمد و افزایش قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم گیری بهتر در خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
از مهمترین یافته‌های این تحقیق می‌توان به اهمیت نقش مادری و همسری در اسلام اشاره کرد و تاثیر‌گذار بودن این نقش‌ها در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را مشاهده نمود.
روش تحقيق توصیفی تحلیلی است.نحوه گرداوری اطلاعات پژوهش کتابخانه‌اي بوده و از کتب تاريخي عمومي و شرح حال و تراجم و برخي کتب و مقالات و نشريات معاصر نيز استفاده گرديده است.
کليد واژه
نقش اجتماعي، نقش فرهنگي، نقش سياسي، نقش اقتصادي، همسري و مادري، عصر بنی امیه و زنان