Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 322

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

فرضیه تکامل در قرآن با تاکید بر تحلیل های جدید

نویسنده: روح اله رضایی استخروییه
استاد راهنما: ابراهیم کلانتری -
استاد مشاور: محمدعلی رضایی رنانی (اصفهانی) -
استاد داور: محمدجواد اسکندرلو -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 15/02/1389
چکیده:

چکیده:
حدود 200 سال قبل داروین فرضیه تکامل را بیان نمود. طبق این فرضیه انواع مختلف موجودات یک جد مشترک دارند. از آنچه که داروین بیان کرد و جنجال بسیاری درست نمود، امروزه سروصدایی باقی نمانده و جای آن را تحلیل¬های جدید تکامل گرفته است.
تکامل در حوزه الهیات نیر مباحث بسیاری را سامان داده بود. اکنون با توجه به کم رنگ شدن تحلیل داروین از تکامل و قوت گرفتن تحلیل های جدید دیگر، سعی کردیم به بررسی رابطه قرآن و تحلیل¬های جدید تکامل بپردازیم.
امروزه بر آنچه که داروین توجیه کننده تکامل می¬دانست، اشکالات بسیاری وارد شده است. عکس العمل این اشکال¬ها تحلیل¬های جدید تکامل است. در محافل علمی روز دنیا برخی از این تحلیل¬ها پررنگ تر و مطرح تر از تحلیل داروین هستند.
امروزه تکامل کوچک به عنوان یک تحلیل جدید از تکامل بحث روز علوم مربوطه است؛ در علم زیست شناسی به قطعیت رسیده است و در طبیعت و آزمایشگاه ها مشاهده است و همچنین در علم پزشکی به خصوص در ساخت واکسن ها موارد استفاده بسیاری دارد.
در پایان این نوشتار سعی می¬کنیم که اثبات کنیم اگر چه ظاهر برخی گزاره¬های قرآنی با تحلیل داروینی از تکامل در نوع انسان مشکل دارند؛ اما با آنچه که امروز قطعی شده و تحت عنوان تکامل کوچک مطرح است. هیچ مشکلی ندارد و در این باره ساکت هستند.
واژگان کليدي
آیات آفرینش، تکامل انواع، ثبات انواع، قرآن و علم زیست شناسی، داروین.