Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 337

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

آسیب شناسی کرامت انسانی و راه های درمان آن از منظر قرآن و نهج البلاغه

نویسنده: صمد بهروز
استاد راهنما: عبدالله نصری -
استاد مشاور: محمدعلی رضایی رنانی (اصفهانی) - محمدعلی مجد فقیهی -
استاد داور: محمد هدایتی - مجید حیدری فر - محمد سربخشی - عبدالله موحدی محب -
مقطع: دکتری
گرایش: قرآن و متون اسلامی
تاریخ دفاع: 04/04/1393
چکیده:

چکيده
انسان در ميان مخلوقات، تنها موجودي است که از توان‌مندي‌هاي بالقوه منحصر به¬فردي براي رسيدن به درجات کمال تا بي‌نهايت برخوردار است که همين امر او را از کرامت و جايگاه ويژه برخوردار ساخته است، اما موانع، تهديدها و خطرات جدي فراروي او وجود دارد که مانع از به فعليت رساندن آن استعدادهاي بالقوه مي‌شود و او را از جايگاه رفيع «احسن تقويم» به «اسفل سافلين» ‌کشانده، حتي موجب مي‌شود پست‌تر از چهارپايان گردد.
در اين تحقيق نخست اصل کرامت انسان و چيستي و مباني آن تبيين و سپس عوامل و زمينه‌‌سازهاي آسيب‌پذيري کرامت انسان و سقوط او از آن مقام رفيع انساني و جايگاه ويژه‌ در نظام آفرينش و نيز عوامل عجز و ناتواني او از به فعليت رساندن آن استعدادهاي بالقوه، از ديدگاه قرآن و نهج‌البلاغه بررسي شده¬است. برخي از اين عوامل و زمينه‌سازها، به ساختار وجود انسان برمي‌گردد و برخي ديگر، متأثر از عوامل و زمينه-سازهاي بيروني است.
زمينه‌سازها و عواملي که به ساختار وجود انسان برمي‌گردد، برخي جنبه معرفتي و شناختي دارد و باور و شناخت نادرست انسان از خود، دنيايي که در آن زندگي مي کند، خداي خود، هدف زندگي و دين حق و نوع تعامل بين عقل و دين در آسيب¬پذيري کرامت انساني تأثيرگذار است، برخي به نوع مديريت او بر غرايز و تأمين خواسته‌هاي نفساني برمي‌گردد و نتيجه عدم تعديل و مديريت صحيح بر آن نيازهاست و برخي ديگر، جنبه رفتاري دارد. زمينه¬سازهاي رفتاري آسيب¬پذيري کرامت انسان نيز به رفتار و تعامل نادرست انسان با خود، خداي خود، دنيا و آخرت و نحوه به¬کارگيري ابزار هدايت عقل برمي¬گردد.
عوامل و زمينه¬سازهاي بيروني نيز اموري مانند نقش خانواده، زمينه‌سازهاي فرهنگي- اجتماعي، زمينه‌سازهاي اقتصادي، هم‌نشيني‌ها، تأثير نخبگان و گروه‌هاي مرجع را دربرمي‌گيرد.
هم¬چنين در اين تحقيق، راه‌هاي درمان آسيب‌هاي کرامت انسان از ديدگاه قرآن و نهج‌البلاغه برررسي شده-است که شامل اصلاح باورها و نگرش‌هاي انسان نسبت به موضوعات مختلف، اصلاح و تربيت گرايش‌هاي غريزي و نيز اصلاح رفتار و عمل انسان در ارتباط با موضوعات مختلف است.
واژگان کليدي: کرامت انسان، آسيب‌شناسي کرامت انسان، راه درمان آسيب‌هاي کرامت انسان، قرآن، نهج‌البلاغه.