Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 356

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

گوهر و صدف دین از منظر روایات اهل بیت(ع)

نویسنده: محمد رضا ملایی
استاد راهنما: حسن یوسفیان -
استاد مشاور: محمد تقی فعالی -
استاد داور: ابوالفضل کیا شمشکی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 17/02/1391
چکیده:

چکیده:

بحثِ راجع به گوهر وصدف دین، واقعیتی درون دینی است و نظیرهر واقعیت دیگر قابل تبیین
است و بایدتبیین شود. دین در ورای باورها واعمال از ساحتی بنام گوهر برخوردار است که هویت حقیقی آن را تشکیل می دهد وزوال ناپذیر است .
آنچه که راجع به گوهر وصدف قابل بیان است در وهله اول تبیین مفهوم وجایگاه آن دریک دین ونزد متفکرین معتقد به آن دین است. به این معنا که گوهر وصدف در بین معارف چه جایگاهی می تواند داشته باشد، دین چه سطحی از باورها را گوهر وچه سطحی را صدف شمرده است که این مهم در فصل اول مورد بررسی قرار می گیرد.
بحث ازنحوه شناسایی وروش شناسی گوهر دین، که از چه راهی می توان گوهر دین را موردشناسایی قرار داد، هچنین تبیین مصداق وپرداختن به این مهم که از منظر اهل البیت(ع) چه سطحی از دین گوهر وچه سطحی صدف است مطالبی است که در فصل دوم به آن پرداخته می شود.
فصل سوم در واقع نگاه تعالیم اسلامی به جایگاه صدف (شریعت) دردین، و وجه نیازمندی و بی نیازی گوهر به صدف را مورد توجه وبررسی قرار می دهد..از نگاه متون دینی، هدف تعالیم وحیانی و مقصد سلوک انسانی رسیدن به حقیقت وگوهر دین است. درفرض چنین رشدی، آیا ما به شریعت در طریق عبودیت نیازمندیم یا همین رسیدن به گوهردین ما را بی نیاز از شریعت وانجام تکالیف دینی می کند. که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد.

کلیدواژه ها:اسلام،ایمان،ادیان،شریعت،طریقت،حقیقت،گوهردین،گوهرادیان،اخلاق،عرفان.