Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 364

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی اخلاقی روایات تقسیم اوقات روزانه

نویسنده: سیدمحمد حسن میرمحمدیان
استاد راهنما:
استاد مشاور: محمد هدایتی -
استاد داور: سید احمد فقیهی آفارانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 07/11/1392
چکیده:

چکيده¬:
چندين روايت درباره‌ي تنظيم وقت و تقسيم اوقات روزانه وجود دارد كه برخي به تقسيم سه‌گانه‌ي و برخي ديگر به تقسيم چهارگانه‌ي آن اشاره دارد.
رساله¬ي حاضر با روش خاصّ بررسي مسائل اخلاقي به طريق نقلي و با شيوه‌ي کتابخانه‌اي ـ تحليلي با كمك آيات و احاديثي كه به منزله‌ي شرح و تفسير اين روايات شمرده مي‌شوند و نيز بهره‌گيري از آراء علماي اخلاق، نظريه‌ي اخلاقي اسلام درباره‌ي تقسيم اوقات روزانه را كاوش و تبيين مي‌كند.
مطابق اين تحقيق مي‌توان گفت: در مدل پيشنهادي اسلام، بخشي از اوقات روزانه به عبادت و رابطه با خدا، بخشي به تأمين معاش و سامان دادن زندگي، قسمتي به معاشرت با ديگران (اعم از ارتباط با خوبان و حضور در محضر عالمان با بصيرت) و قسمتي هم به تفريحات سالم اختصاص يافته است. اين تقسيم با نگاهي منطبق بر هستي¬شناسي، انسان¬شناسي و ارزش¬شناسي حاكم در منطق اسلام مي¬باشد و¬ بر اساس آن، همه‌ي نيازهاي بشر در دو بخش مادّي و معنوي، در سه ساحت بدن، نفس و روح در ابعاد بندگي، فردي، اجتماعي و خانوادگي و دو نشئه¬ي كلّي حيات (دنيا و آخرت) امكان پاسخ‌گويي مناسب پيدا مي¬كند.
تبيين هر يک از فرازهاي تقسيم چهار‌گانه و ارتباط سازوَر بين آنها ـ به ويژه با توجّه به نيازهاي زمانه و لزوم اتّخاذ سبكي بِروز و در عين حال ديني، براي زندگي ـ مورد توجّه قرار گرفته و بدين¬رو، تحقيقي جديد و ضروري شمرده مي¬شود که براي گروه¬هاي زير مفيد است: محقّقان علوم تربيتي، مؤسّسات تربيت محور و مربياني و پرسشگراني كه در رابطه با پاسخگو بودن دستورات اخلاقي اسلام راجع به برنامه‌ريزي زندگي امروزي دغدغه¬هايي را مطرح مي¬كنند و .... و ما توفيقي الا بالله.
کليد واژه¬ها: اوقات روزانه؛ عبادت؛ معيشت؛ معاشرت؛ لذّت حلال.