Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 380

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

خاتمیت در قرآن با نقد شبهۀ بهائیت

نویسنده: مجتبی صبوری
استاد راهنما: عزالدین رضانژاد -
استاد مشاور: عبدالله موحدی محب -
استاد داور: محمدباقر قیومی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 19/12/1392
چکیده:

چكيده
خاتمیت پیامبر اسلام به معنای آن است که پس از وی پيامبر ديگري نخواهد آمد. این آموزه مورد اتفاق میان مسلمانان جهان است. هر چند مسئلة خاتمیت بنابر نصّ صریح قرآن و روایاتی از پیامبر اکرم و معصومین- علیهم السلام - ، بدون هیچ گونه شک و شبهه ای ثابت شده است؛ اما همواره مورد بحث و نظر میان عده¬ای بوده است. در این راستا برخی دنیاطلبان به منظور فرقه‌سازی، دست به تأویل آیات و روایات زده و ادله ای بر ردّ خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بیان كرده اند. از این جهت اهمیت بررسی و فحص این مسأله آشکار می شود که با بیان و بررسی ادله ی متقن قرآنی و رد محکم بر ادعاهای دروغین شبهه اندازان به وضوح مسأله ی خاتمیت افزوده شود.
اين پژوهش با بهره گيري از روش توصيفي-تحليلي و استمداد از اسناد كتابخانه اي به صورت محيطي و محدود به گردآوري و تحليل و پردازش داده ها پرداخته و با جستاري در آيات مرتبط، به ادله‌ دالّ بر خاتمیت، و تبیین کامل آن از دیدگاه قرآن پرداخته است؛ سپس با بیان شبهات شبهه‌افکنان بهائي، آنها را پاسخ داده است.
نتایج به دست آمده در این پژوهش آن است كه آيات قرآن كريم و روایات معصومین علیهم السلام دلالت صريح بر خاتميت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله دارد و اشكالات بهائيت بر خاتميت چه از حیث قرآنی و چه از جهت برون ديني چيزي جز سفسطه و تفسير به رأي نيست.
واژگان کلیدی: نبوت، پیامبر اسلام، خاتمیت، خاتم النبیین، خاتم المرسلین، بهائیت، شبهه.