Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 386

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

جریان شناسی احزاب و جریانات سیاسی عراق و نسبت آنها با انقلاب اسلامی ایران

نویسنده: علی فرهادی
استاد راهنما: یعقوب توکلی واسکس -
استاد مشاور: محمد هادی فلاح زاده -
استاد داور: حسین ارجینی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 30/06/1393
چکیده:

چكيده
انقلاب اسلامي كه از آغازين نقطه عزيمت خود نويد بخش دل‌هاي مومنين و مستضفعين براي برپايي حاكميت عدالت بود قبل و بويژه بعد از پيروزي خود به سرعت توانست به الگو و سرمشق نهضت‌ها و جنبش‌هاي سياسي ملت هاي مسلمان در مبارزه با طاغوت‌ها تبديل شود. از اين منظر، انقلاب اسلامي توانست موج بيداري و اسلام خواهي و آزاديخواهي را به گروه‌هاي معارض در كشورهاي اسلامي ترزيق و از جهت كار تشكيلاتي نيز سرمشق آنان قرار گيرد. در كشور عراق نيز به دليل تشابه بسيارِ شرايط آن با ايران از جهت حكومت ظالمانه و ديكتاتور و اكثريت شيعه و رهبري مرجعيت فقهي در جوامع شيعي و به دليل مرزهاي طولاني عراق با ايران و روابط ديرينه مردم دو كشور، تأثير و نفوذ انقلاب اسلامي و موج آزادي خواهي و اسلام خواهي ناشي از آن دوچندان بود.
در چنين شرايطي احزاب و جريانات سياسي عراق دو نسبت طرفداري جدي و ضديت شديد با انقلاب اسلامي پيدا كردند. پس از سقوط صدام با توجه به شكست و انحلال حزب بعث به عنوان بزرگ‌ترين دشمن جمهوري اسلامي و با حاكميت اكثريت شيعي كه نسبت نزديكي با انقلاب اسلامي دارند، بررسي و مطالعه نسبت قرب و بعد احزاب و جريانات حاضر در جامعه عراق با انقلاب اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين و مهم‌ترين همسايه ايران ضرورتي مضاعف مي‌يابد.
بديهي است اين ضرورت در وضعيتي كه جامعه عراق، شاهد نيروهاي نوظهوري چون داعش بوده و اشغالگران به بهانه مبارزه با تروريسم، قصد حضور نظامي‌مجدد در عراق را دارند تشديد مي‌شود.
نهایتا در طی این پژوهش با آشکار گردیدن پایگاه و سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی در عراق از طرفی و تنویر نقاط چالش‌زا در عراق به مهندسی نیروهای سیاسی اجتماعی جامعه عراقی دست یافته و از همین منظر اهداف و راهبردهای جمهوری اسلامی در عراق کنونی تبیین می‌گردد.

واژگان كليدي: انقلاب اسلامي، تأثير، جريان شناسي، احزاب و جريانات سياسي، عراق