جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 401
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
مناسبات اخلاق و سینما (با رویکرد اخلاق کاربردی) |
نویسنده: |
محمد اسلامی |
استاد راهنما: |
سید حسین شرف الدین - |
استاد مشاور: |
محمدجواد فلاح - سید محسن هاشمی - اسماعیل بنی اردلان - |
استاد داور: |
سید حسین رکن الدینی - بهروز محمدی منفرد - محمدتقی اسلامی - ابراهیم توبه یانی - |
مقطع: |
دکتری |
گرایش: |
اخلاق اسلامی |
تاریخ دفاع: |
28/02/1395 |
چکیده: |
چکيده اخلاق با سينما، به عنوان يک قلمروي جديد و پر تأثير، داراي مناسبات متعددي است که فهم آنها در بهبود رفتار انساني نقش مهمي دارد، اين پيوند و مناسب در اشکال و قالب¬هاي مختلفي رخ مي¬دهد، يکي از آنها تأثيرات و کارکردهاي اخلاقي سينماست و ديگري رفتارهاي فيلم¬¬ساز و تماشاگر، که به¬لحاظ بايدها و نبايدها و تعارضات اخلاقي قابل بررسي است. واقعيت پيچيده و چند لايه فيلم و سينما موجب ميشود رفتارهاي مذکور و به تبع تأثيرات حاصل از آنها، واقعيت و گستره متمايزي، از معمول رفتارهاي انسان، داشته باشند. در متن پيش رو با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي و مطالعه¬ي کتب مرتبط، به توضيحِ گونهها و اشکال مناسبات اخلاق و سينما پرداخته و بايدها ونبايدهاي «رفتارهاي فيلمي» تماشاگر و فيلمساز و تأثيرات و کارکردهاي اخلاقي فيلم و تعارضات احتمالي را تبيين نموده ايم. در فرايند تحقيق نکات ذيل، برجسته به نظر ميرسند: فيلم با تکيه بر معاني بر آمده از «تصوير»، «تخيل»، «ايده¬آل سازي» و ...، تأثيراتي چون تغيير ذائقه زيبايي شناختي، دور شدن از تفکر انتزاعي، مشارکت در تجربه اخلاقي و...، را پديد ميآورد. کشف رفتارهاي صادره از فيلم (فيلمساز و تماشاگر) از دو طريق ممکن است، يکي براساس مواجههي مستقيم با تماشاگر و تأثيري که بر او ميگذارد و دوم براساس «عناوين اخلاقي منطبق». وابستگي سينما به سرمايه به عنوان يک واقعيت موجب خلق يک تعارض و چالش اخلاقي مي¬گردد، حاصل سخن در حل تعارض اين است اينکه سينما حسب اقتضائاتش به سود ميانديشد، اما کسب سود همه چيزِ سينما و سينما اقتصادِ صرف نيست و ديگر اينکه در سينما کار اقتصادي با عدم نقض قواعد اخلاقي بلکه با ترويج اخلاق قابل جمع است از اين رو فيلم¬ساز مجاز نيست به جهت سود مالي اخلاق را نقض کند. فيلم قبل از هر چيز سرگرمي است. فهم حکم اخلاقي سرگرمي به جهت وجود ادله متعارض يک مسأله و چالش اخلاقي است. پاسخي که در اين مسأله موجه به نظر اين است که سرگرمي(تماشاي فيلم)، به خودي خود، يک فعل ارزشي و اخلاقي است و در زمرهي فضايل اخلاق فردي قرار ميگيرد. فيلم و فيلم¬ساز ميتواند در قالبهاي مختلف، ارزشهاي اخلاقي را نقض نمايد؛ از رو فيلمساز لازم است به رعايت برخي از بايد ونبايدها و اصول اخلاقي در خلال رفتار فيلمي، التفات نمايد، جزئيات اين اصول در اين نوشتار پيش رو تبيين و تدوين شده است. واژههاي کليدي سينما، سرگرمي، اخلاق کاربردي، تعارض¬ اخلاقي، اخلاق تماشاگر، اخلاق فيلمساز، فعل فيلمي |