Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 404

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تبیین رابطۀ واجب الوجود و عالم امکان با تفسیر صفت صمدیت واجب الوجود در حکمت صدرایی

نویسنده: منا تکاورنژاد
استاد راهنما: غلامحسین گرامی -
استاد مشاور: محمدباقر قیومی -
استاد داور: حسن پناهی آزاد -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 22/04/1393
چکیده:

چکيده
سوره توحيد از سوره‌هاي کوچک قرآن بشمار مي‌رود اما براساس برخي روايات ثلث آن محسوب شده؛ و بر مبناي کلام حضرت سيد الساجدين مي‌توان نزول آن را براي متعمقان آخرالزمان دانست. از ميان مختصر مفردات اين سوره واژه صمد اهميت ويژه‌اي دارد و در روايات معصومين (ع) و همچنين نوشته‌هاي فلاسفه مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.
از سوي ديگر تبيين رابطه واجب‌الوجود و عالم امکان در افق فکري صدرالمتألهين جايگاه ويژه‌اي در موضوعات فلسفي داشته است در حکمت متعاليه صدرايي رابطه واجب‌الوجود و عالم امکان به‌گونه‌اي متفاوت تبيين مي‌شود. در پژوهش حاضر تلاش شده تا رابطه واجب تعالي و عالم امکان از ديدگاه ملاصدرا و براساس تفسيري که وي از صفت صمديت خداوند متعال دارد تبيين شود.
براساس ديدگاه ملاصدرا صمد بودن واجب تعالي دو معنا دارد يکي جوف نداشتن و ديگري مقصود در حوائج بودن است. در پرتو لا جوف له، حق تعالي که ملازم با نفي هرگونه کثرت از هر جهت و حيثيت از ذات حضرت صمدي است و ممکنات با ميان‌تهي بودن و زائد بودن وجود بر ذات ممکنات اجوفي؛ نظريه توحيد وجودي و فقر وجودي و با توجه به رابطه فقر و غني ميان واجب تعالي و ممکنات موجب مي‌شود. معناي دوم صمد يعني مصموديت و تحليل آن در تبيين رابطه واجب و ممکن با توجه به استجماع ذات واجب نسبت به همه کمالات و منشأ خيرات و برکات بودن آن و نيازمندي تمامي مخلوقات از تمامي جهات به آن مصمود و مقصود عالم، موجب جريان عشق در سراسر عالم و حرکت به سوي او مي‌گردد.

واژگان کليدي
رابطه، واجب‌الوجود، ممکن‌الوجود، صمد، حکمت، ملاصدرا.