Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 411

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقد و بررسی روش شناختی معرفتی و علمی عرفان کیهانی

نویسنده: احمد ولیعی ابرقویی
استاد راهنما: عبدالله محمدی -
استاد مشاور:
استاد داور: عبدالحسین خسروپناه -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 06/09/1393
چکیده:

چکیده
با گسترش مکتب حلقه از دهه هفتاد و با توجه به روش خاص این مکتب نسبت به مباحث معرفتی و عرفانی؛ و همچنین روش خاص درمانی آن، پرداختن به مبانی این مکتب ضرورت می یابد.
در این پژوهش سعی شده است بدون هیچ¬گونه پیش¬داوری، مبانی این مکتب به صورت کامل و صریح از منابع معرفی شده توسط صاحب مکتب حلقه نقل شده و با توجه به مبانی صحیح علمی و معرفتی نسبت به مطابقت و یا مغایرت این مکتب با آن مبانی، نقد و بررسی صورت پذیرد.
بدیهی است که به علت کثرت گزاره¬های علمی و معرفتی و هم¬چنین، عرفان مکتب حلقه و اهمیت بالای این گزاره¬ها نسبت به سایر گزاره¬های این مکتب، نقدِ صورت گرفته بر اساس روش¬شناسی معرفتی و علمی و هم¬چنین عرفانی مبتنی گردد.
ارزیابی صحیح مبانی معرفتی و عرفانی از مجرای روش شناسی معرفتی بر پایه حکمت اسلامی و روش شناسی عرفان ناب و هم¬چنین مبانی درمانهای معنوی انجام گرفته است. با انجام این تحلیل و مقایسه روش این مکتب با مبانی صحیح، مغایرت¬هایی اساسی در روش این مکتب نمایان می-گردد.
از مهم¬ترین فوایدی که بر این نوشتار مترتب است، علاوه بر آشنایی با مبانی صحیح معرفت شناسی و عرفانی؛ با مقابله این مبانی بر مکتب حلقه نقاط ضعف و کاستی این مکتب با روش کاملاً علمی، آشنا شویم. و هم¬چنین، برای کسانی که در صدد فهم این مکتب از نگاهی برون¬دینی بر اساس مبانی روش¬شناسی، در صدد فهم موضوعات هستند، بسیار کارآمد خواهد بود.
واژگان کلیدی: عرفان، مکتب حلقه، حقیقت، عرفان کیهانی، کشف و شهود، عرفان عملی، عرفان نظری.