Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 428

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

آناتومی رفتار اخلاقی در اسلام

نویسنده: غلامرضا غیاثی
استاد راهنما: احمدحسین شریفی -
استاد مشاور: مسعود آذربایجانی -
استاد داور: سیداکبر حسینی قلعه بهمن - بهروز محمدی منفرد - محمدجواد فلاح - محمد ناصر سقای بی ریا -
مقطع: دکتری
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 23/08/1394
چکیده:

چکيده
در اسلام رفتاري اخلاقي محسوب شده است که براساس امکان، اختيار و آگاهي صورت گرفته باشد. و اين نوع رفتار ممکن است به مرحله ظاهري جسماني رسيده باشد و يا امري دروني مانند حسد يا ريا باشد. رفتار اخلاقي از مبادي نفساني و نيازهاي غريزي و روحاني شکل گرفته و علاوه بر عوامل دروني از عوامل محيطي و وراثتي نيز ثاتير مي پذيرد. عوامل و فرآيندهاي دروني که در تحقق رفتار اخلاقي دخيلند به‌صورت طبيعي در همة انسان¬ها مشترک به وديعه گذاشته شده است.
علم طب نيازمند تشريح جسم انسان شد تا اجزا و روابط و نقش آنها در کالبد وي را شناسايي کند و در صورت بروز بيماري مورد درمان قرار دهد؛ و همين¬طور علوم رفتاري براي شناسايي و تبيين جايگاه و عوامل مؤثر بر رفتارهايي که در نفس و روان انسان رقم مي¬خورند وارد عرصه گرديد. در اين راستا با طرح و تبيين "آناتومي رفتار اخلاقي" در جهت شناسايي خاستگاه و عوامل رفتار اخلاقي به عنوان علمي پايه براي رفتارشناسي اخلاقي و ايجاد زمينه‌اي براي تقويت و ترويج طب رفتاري- اخلاقي بر اساس انديشة اسلامي هستيم. با استفاده از روش کتابخانه¬اي و فيش¬برداري از منابع مکتوب و الکترونيکي، داده¬ها و مطالب لازم گردآوري شده است؛ و پس از توصيف و تحليل در قالب طرح¬وارهاي جديد با عنوان "آناتومي رفتار اخلاقي در اسلام" در قالبي هندسي، طراحي و عرضه شده¬اند.
بر اساس نتايج به دست آمده، معلوم شد که اولاً، منشأ اصلي رفتارهاي انسان، دروني است؛ ثانياً، عوامل و قواي متعددي به‌صورت سيستمي و طبيعي از آغاز تا انجام رفتارهاي انسان نقش‌آفريني دارند؛ ثالثاً، رفتارهاي اخلاقي انسان، جنبة ارادي و آگاهانه داشته و در طي مراحلي چون نياز، علم، تخيل، نيت، اراده و عمل شکل گرفته¬اند و بر اثر تکرار، شاکله يا شخصيت فرد را شکل مي‌دهند.
واژگان کليدي: اسلام، علم، عمل، رفتار اخلاقي، نفس، سيستم، مدل، آناتومي.