Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 436

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مدل کار در سبک زندگی اسلامی با رویکرد اخلاق اسلامی

نویسنده: عبدالله غلامی
استاد راهنما: محمد تقی فعالی -
استاد مشاور: محمد کاویانی ارانی -
استاد داور: محمد هدایتی - بهروز محمدی منفرد - محمدجواد فلاح -
مقطع: دکتری
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 01/07/1395
چکیده:

چکيده
موضوع کارواشتغال سابقه‌اي ديرينه درتمدن بشر دارد و درپي تحولاتي که به خود ديده، به تدريج به منزله وسيله‌اي براي تحصيل سود و منفعت مادي درآمده و به طور عمده با هدف سودآوري انجام مي‌گيرد. رويکرد جوامع به مقوله کارو اشتغال تابعي از فرهنگ و نظام معرفتي وارزشي آن جامعه است. براين اساس ضرورت بحث از چيستي و چگونگي کار واشتغال از منظر دين، خصوصا آيين اسلام مسئله‌اي انکار ناپذير وازسويي نيازمند مطالعه وکاوشي عميق در مباني نظري کار و اشتغال است. طبعا پس از اين کاوش تدوين مدل سهل تر واين فرصت فراهم مي‌شود تا با استناد به شاخص‌ها و ويژگي‌هاي مدل، راه کارهاي برون رفت ازمعضلات وچالش‌هاي حوزه کارواشتغال ارائه گردد.
روش اين پژوهش درمقام گردآوري، کتابخانه‌اي و در مقام داوري استنادي تحليلي است؛ که پس از مطالعه و بررسي منابع و تحليل داده‌هاي تحقيق به نتايج زير دست يافته است:
مدل کارواشتغال اسلامي شامل ارکان و مولفه‌هايي است که هريک در نوع خود ويژگي‌هاي متمايزي در مقايسه با ديگر مدل‌هاي موجود معاصر دارد. درمدل کار اسلامي بارويکردي هدفمند همواره مفاهيم وعناصري چون: مسئوليت پذيري، وجدان کاري، حيات طيبه، خدامحوري، عدالت ورزي و حفظ کرامت و برابري انسان ها مورد تاکيد قرار مي‌گيرد. تحصيل سود و جلب منافع مادي صرفا بخشي ازاهداف اين مدل بوده، تامين سعات وآرامش انسان عالي ترين مقصود است.
اصلي ترين توصيه راهبردي براي برون رفت از چالش‌ها و معضلات موجود درحوزه اشتغال و تجارت جهان معاصر خصوصا جوامع اسلامي‌رجعت به سبک زيست ديني و انقياد به اصول اخلاقي است.
واژگان کليدي
مدل، کارواشتغال، سبک زندگي، اخلاق اسلامي، وجدان کار.