Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 47

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مطالعه تطبیقی گزارش های تاریخی قرآن با منابع منتخب درباره تعامل رسول خدا (ص) با یهود

نویسنده: سید محمد صادق حسینی کجانی
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: محمدحسین دانشکیا -
استاد داور: نعمت الله صفری فروشانی - منصور داداش نژاد - جواد سلیمانی امیری -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 30/06/1396
چکیده:

چکیده:
قرآن کريم کتاب هدايت بشريت است که خداوند آن را بر قلب نازنين رسول‌الله الاعظم (ص) فرو فرستاد. خداوند در قرآن با رويکردهاي متعدد و متفاوتی به بحث هدايت ورود کرده است. از مهم‌ترین اين رویکردها رویکرد تاريخي است. در رويکرد تاريخي، قرآن با ورود به جريان و سرگذشت بعضی از اقوام و انبیاء پيشين توجه مخاطبين خود را به آن‌ها جلب کرده و نکته‌های هدايتي خودرا بیان مي¬کند. لذا با توجه به اهميت و جایگاه رويکرد تاريخي در قرآن، نگارنده درصدداست تا به بخشي از جریانات تاريخي مورد توجه قرآن بپردازد.
- هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی گزارش‌های تاریخی قرآن کریم درباره کیفیت تعامل و مواجهه رسول خدا با یهودیان با گزارش‌های منابع تاریخی منتخب (مغازی واقدی، طبقات ابن سعد، سیره‌ی ابن هشام و تاریخ طبری) می‌باشد تا مشخص گردد که تعاملات و مواجهه رسول خدا (ص) با یهود در قرآن کریم چگونه انعکاس یافته و وجوه تشابه و تمایز آن با نحوه گزارش منابع تاریخی منتخب در چیست؟ و در پاسخ این سؤال مهمترین مفروض این پژوهش حجییت و واقع گرایی تمام آیات قرآنی است.
قرآن کريم هم در بعد نگارشي وهم در بعد نگرشي برتري‌هاي غير قابل کتماني نسبت به منابع تاريخي دارد که اين برتري‌ها از هدف اصلي توجه قرآن به تاريخ که همان بعد عبرتي و هدايتي مي‌باشد سرچشمه گرفته است.بنا براين پردازش نگارشي قرآن کريم مانند بسياري از موارد ديگر از ترتيب زماني خاص برخوردار نيست. از سوي ديگر در بعد نگرشي با توجه به علم مطلق خداوند بر تمام هستي، ما شاهد پيشگويي خداوند نسبت به وقوع حوادث تاریخی و نتايج آن مي‌باشيم چيزي که مورخان بشري از آن عاجز هستند. در مقایسه گزارش‌های تاریخی قرآن با منابع منتخب در باره برخوردهای نظامی رسول خدا(ص) با یهودیان، عمده تشابهات در بیان علل برخوردها و تمایزات در روند شکل گیری وقایع می‌باشد.
واژگان کلیدی
قرآن کریم،رسول خدا(ص)، یهود، تعامل، تاریخ نگاری، تاریخ نگری.مغازی واقدی،سیره ابن هشام،طبقات ابن سعد وتاریخ طبری