Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 477

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

شرایط فقهی و اجتماعی اشتغال زنان (در خارج از خانه) از منظر قرآن و حدیث

نویسنده: لیلا اکرادلو
استاد راهنما: محمد فاکر -
استاد مشاور:
استاد داور: محمد هدایتی - مجید حیدری فر -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: آشنایی با منابع اسلامی
تاریخ دفاع: 25/01/1395
چکیده:

چکيده
از ديرباز در ميان زنان اين علاقه وجود داشته است که در کنار نقش همسرداري و فرزند پروري اشتغال ديگري نيز داشته باشند که با نظرات متفاوتي همراه بوده است؛ در اين ميان برخي اصرار مي‌ورزند که زن پرده نشين بماند و صرفا به نقش همسر داري و فرزند پروري بپردازد و حق هيچ گونه اشتغالي نداشته باشد. و در مقابل گروهي نيز معتقدند که اين ديدگاه يک خود خواهي مرد گونه است که با هر دليل و دستاويزي سعي در مهجور کردن زن دارند وبر اين عقيده هستند که زن بايد پابه پاي مردان در جامعه حضور مستقيم داشته باشد و اين گروه از افراد، اين موضوع رابه عنوان حق حتمي و قطعي زن در اجتماع مي‌دانند.
دراين ميان آنچه مهم و حايز اهميت مي‌باشد نظر قرآن وروايات است وبايد مشخص شود از ديدگاه کتاب آسماني و معصومين(ع) در مرحله اول آيا زن مي توان د خارج از خانه کار کند ودر مرحله دوم اين شغل اوبايد داراي چه شرايط و ويژگي‌هايي باشد که با محقق شدن آن ويژگي ها، زن بتواند خارج از خانه کار کند. و در نظرات معصومين(ع) منع مطلق نسبت به اشتغال زن در جامعه وجود ندارد.
و نکته ديگري که پرداختن به آن ضروري است بيان اين نکته است که شغل زن از کدام يک از اقسام شرعي و ديني شغل‌ها مي‌باشد؛ اگر از شغل‌هاي واجب است که منعي از آن شغل نيست و اگر از موارد غير حرام است که رضايت همسردر آن شرط است با تفصيلاتي که دارد، بيان شد.
در زمان معصومين(ع) زناني حضور داشته‌اند که در کنار نقش همسر بودن و مادر بودن، شغل ديگري نيز در جامعه داشته‌اند که با بررسي ادله روايي، اين نتيجه به دست مي‌آيد که که زن مي توان د علاوه بر نقش همسر داري و فرزند پروري در اجتماع به شغل ديگري نيز بپردازد البته مادامي که لطمه‌اي به نهاد مقدس خانواده وارد نشود و هم چنين به نقش همسر بودن وي در خانه لطمه وارد نشود.
واژگان کليدي
اشتغال زن، خانه داري، حقوق مرد ، حقوق زن ،خانواده