Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 481

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی تاریخی و انتقادی مسأله تکفیر تا قرن پنجم هجری

نویسنده: حمید انصاریان
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: حامد منتظری مقدم - محمد هادی یوسفی(غروی) -
استاد داور: محمد نصیری - یداله حاجی زاده باب تنگلی - حمید ملک مکان - عباس برومند اعلم -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 05/11/1394
چکیده:

چکيده
يکي از موضوعات مهم امروز جهان اسلام مسئله تکفير است که تبديل به گفتمان گروههاي سلفي و تکفيري شده و بهانه¬اي براي قتل و کشتار بي¬رحمانه مسلمين بويژه شيعيان گرديده است، ادعاي اصلي آنها اقتداي به سلف صالح است و اين رساله در صدد پاسخگويي به اين سئوالات است که مسئله تکفيردر ميان شيعه و غير شيعه در چهار قرن نخست تاريخ اسلام چه وضعيتي داشته وعوامل شکل‌گيري وتطورات آن چگونه بوده وآثاروپيامدهاي آن چه بوده است، اين پژوهش با روش تاريخي و تحليلي درصدد بررسي اين موضوع در چهار قرن اوليه تاريخ اسلام با هدف ابطال ادعاي اصلي جريان تکفيري و شناساندن ماهيت واقعي آن به جهان اسلام برآمده، ودر قالب پنج فصل مطالب خود را بيان نموده و دستاوردهايي داشته است که برخي از آنها عبارتند از:
1- تکفير مسلمين مورد تأييد پيامبر(ص) و اصحاب ايشان نبوده، و طبق نظر قرآن، پيامبر(ص) از آن نهي کرده و در مقابل آن موضع مخالف داشته است.
2- سيره امامان معصوم شيعه همان سيره رسول خدا(ص) بوده و امام علي(ع) در مقابل تکفيريهاي عصر خود ايستاد و آنها را از ميان برداشت.
3- اصولاً تکفير مسلمين در غيراماميه اثني عشريه شکل گرفت و به دليل انحرافات اعتقادي و فکري و فرهنگي توسعه يافت وتطوراتي را در آن دوره پشت سرگذاشت.
4- مهمترين کساني که دست به تکفير مسلمين و قتل و کشتار بي¬رحمانه آنان درآن دوره زدند عبارت بودند از:
خوارج بويژه فرقه ازارقه که افراطي¬ترين گروه خوارج بودند، حاکمان بني¬اميه بويژه معاويه بن ابي سفيان و يزيد و عبدالملک مروان و حنابله بويژه احمدبن حنبل و بربهاري و اسماعيليه بويژه قرامطه.
5- گروههاي سلفي و تکفيري امروز به ازارقه و حاکمان بني¬ اميه و حنابله افراطي و قرامطه افراطي اقتدا مي¬کنند و سلف اينها اين گروهها هستند نه سلف صالح يعني پيامبر اکرم اسلام و ائمه معصومين و پيروان آنها.
6- توجه به عوامل و زمينه¬هاي تکفير درصدر اسلام وآثار وپيامدهاي خطرناک آن مي¬تواند مايه عبرت براي صاحبان عقل باشد و از اين مسئله خطرناک جلوگيري کند.
کليد واژه ها
اسلام، ايمان، کفر، تکفير، ارتداد، تاريخ صدر اسلام، بدعت، سلفي‌ها.