جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 484
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
حقیقت صراط و نقش آن در هدایت و نجات انسان از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی |
نویسنده: |
سجاد میرزایی |
استاد راهنما: |
رضا حاجی ابراهیم - |
استاد مشاور: |
محمد رضا امامی نیا - حمیدرضا شاکرین - |
استاد داور: |
ابوالفضل کیا شمشکی - محمد مهدی گرجیان عربی - حسن پناهی آزاد - |
مقطع: |
دکتری |
گرایش: |
مبانی نظری اسلام |
تاریخ دفاع: |
08/06/1396 |
چکیده: |
چکیده چیستی «صراط» و ربط آن با «هدایت» و «نجات» انسان، از مسائل مهم دینپژوهی معاصر است. هر نوع تفسیر از صراط در شبکة معارف دین تأثیرگذار است. بدون فهم حقیقت صراط، بحث پیرامون هدایت و نجات، ناقص و نتایج ابهامآفرین مانند تعدّد صراط را در پی خواهد داشت، زیرا هدایت الهی دارای مبدأ (منه)، مقصد (الیه)، وسیله (به)، طریق (فیه/ صراط) و نتیجه (حتی/ نجات) است. در این رساله حقیقت قرآنی و روایی صراط در سه حوزة تکوین، تشریع و جزا، از منظر ملاصدرا و علامة طباطبایی تبیین و سپس نسبت آن با انواع هدایت و رابطه و اثر صراط در امر نجات تبیین گردیده است. ملاصدرا، صراط تکوینی را هدایت عامه الهی می¬داند، اما صراط تشریعی را صراطی یگانه دانسته که در دنیا، از حیث مفهوم سیر الی الله بوده، و از حیث مصداق«قرآن»، «دین» و «پیامبر و ائمة معصومین علیهم¬السلام» می¬باشد؛ این مفهوم دنیایی حرکت و سیر ارادی و دینی است که در قالب شرع محقق می¬شود، یعنی صیرورت وجودی و نفسانی انسان در دو بُعد علمی و عملی است که با تبعیّت از مصادیق صراط حاصل می-گردد؛ صراط در آخرت را، نمود صراط دنیایی و صورت نهایی نفس، که بهصورت محسوس بر روی جهنم کشیده شده است می¬داند. علامة طباطبایی با دو تحلیل فلسفی و دو تحلیل کلامی، به نظام¬های چهارگانة؛ 1- علّی- معلولی؛ 2- حرکت؛ 3- مولویّت و عبودیّت؛ 4- ربوبی، قائل¬ و قوانین علّی معلولی، حرکت طبیعی اشیاء و ربوبیت تکوینی را صراط تکوین و حرکت نفسانی ارادی، اصلاح رابطة مولی و عبد و ربوبیت تشریعی را صراط تشریعی دانسته و در حوزة جزا، تعریفی معطوف به تعریف صراط تشریعی ارائه می¬دهد. از نظر هر دو حکیم صراط تکوین دارای سیاق واحد و صراط تشریعی دارای وحدت انبساطی است. صراط تکوینی عین هدایت تکوینی و صراط تشریعی نیز عین هدایت تشریعی است. نسبت صراط تشریعی با نجات نسبت وسیله و هدف است. واژگان کلیدی صراط، هدایت، نجات انسان، صدرالمتألهین، علامة طباطبایی. |