Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 519

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بازنگارش انسان شناسی اسلامی با رویکرد نگرشی- انگیزشی و مطالعه میدانی تاثیر آن در دانشجویان دانشگاه اصفهان

نویسنده: عبدالرسول مشکات
استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه - ابوالفضل کیا شمشکی -
استاد مشاور: احمد عابدی آرانی - غلامحسین گرامی -
استاد داور: محمد رضا امامی نیا - محمد مهدی گرجیان عربی - حسن پناهی آزاد -
مقطع: دکتری
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 29/04/1395
چکیده:

چکيده
اين رساله از سه بخش عمده پديد آمده است: 1. نظريه و طرّاحي؛ 2. توليد و پياده‌سازي؛ و 3. نظرسنجي و ارزيابي.
از پيش‌فرض‌هاي اين رساله اين است‌که کتاب‌هاي معارف دانشگاه علاوه بر افزايش دانش مخاطبان، قرار است نگرش و باور آنان را نيز ـ حتّي‌المقدور ـ ارتقا دهد و در حوزه رفتار و سبک‌زندگي آنان هم نسبتاً تأثير بگذارد. بر اين اساس، يکي از پرسش‌هاي اين رساله اين بوده است‌که: کتاب‌هاي معارف دانشگاه (و از جمله کتب انسان‌شناسي) تا چه حد به غايات تعريف‌شده نايل مي‌شوند؟ تحقيقاتِ انجام‌شده در بخش سوّم رساله دلالت دارد‌که در اين باب، ما با چالش‌ها و ضعف‌هايي روبرو هستيم. اين چالش‌ها در چهار عرصه شناخت و دانش، عاطفه و انگيزش، باور و ايمان، و اراده و عمل، قابل تقسيم و توضيح‌اند.
پرسش ديگر اين است‌که براي رفع اين چالش‌ها، چه راهکاري وجود دارد؟ دفتر حاضر، در پاسخ به اين سؤال، رويکرد و الگوي جديدي تحت عنوان «رويکرد نگرش‌ساز» يا روش نگرشي‌ـ انگيزشي، را پيشنهاد داده است. به عبارتي، در اين رساله دو موضع از يکديگر تفکيک شده‌اند؛ يکي رويکرد ذهن‌محور و دانش‌افزاي صرف و ديگري رويکرد قلب‌محور و نگرش‌ساز؛ و اساساً ريشه و خاستگاه بسياري از ضعف‌ها در اتّخاذ همين موضع دانش‌افزاي صرف تشخيص‌داده شده است. تفـاوت اين دو، و مؤلّفه‌‌‌‌ها و مزيت‌هاي رويکرد دوّم، در بخش نخست خواهد آمد. البتّه اين الگوي پيشنهادي، تنها در دايره يک نظريه و طرّاحي، محدود نمانده و عملاً نيز در قالب يک کتاب يا متن آموزشي (در حوزه انسان‌شناسي)، به عنوان يک گام کوچکِ نخستين، توليد و پياده‌سازي‌گرديده است که به عنوان بخش دوّمِ همين رساله، تقديم‌ مي‌گردد. همچنين اين نمونه عيني، پس از آن‌که در طول چند ترم، به محک تدريس و نظرسنجي‌هاي متناوب‌گذاشته شده و مکرّراً در روش و محتواي آن بازنگري‌هايي اعمال گرديده، نهايتاً در يک بررسي‌کامل‌تر، به‌صورت‌کمّي وکيفي مورد ارزيابي قرارگرفته است. جامعه آماري آخرين تحقيق، دانشجويان دانشگاه اصفهان با حجم نمونه 126 نفر بوده‌ است. ارزيابي کمّي با روش‌ توصيفي از نوع پيمايشي يا زمينه‌يابي، و با ابزار پرسش‌نامه محقّق‌ساخته و با نرم افزار کامپيوتري SPSS-22، و ارزيابي کيفي نيز با ابزار چک‌ليستِ تحليل محتوا و مصاحبه انجام شده است. نتايجِ به دست‌آمده، در هر دو عرصه کمّي و کيفي، رويکرد پيشنهادي را تأييد مي‌نمايد و نمونه توليد‌شده را تا حدّ قابل قبولي موفّق نشان مي‌دهد. براين اساس اين رويکرد در صورت پذيرش، مي‌تواند توسّط متولّيان امر، در معرض تحقيقات گسترده‌تر قرارگيرد و به مدد ارباب نظر و تجربه، تکميل و تکامل يابد.
واژه‌هاي کليدي
دانش، نگرش، انگيزش، قلب، ذهن، رويکرد نگرش‌ساز، رويکرد ذهن‌مدار، انسان‌شناسي اسلامي، دانشجويان دانشگاه اصفهان.