جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 530
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
شیوه های نهادینه سازی ارزشهای اخلاقی در کودکان |
نویسنده: |
حسین ایزدی خالق آبادی |
استاد راهنما: |
حسین دیبا - |
استاد مشاور: |
مهدی عباسی - |
استاد داور: |
اکبر میرسپاه - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
اخلاق اسلامی |
تاریخ دفاع: |
02/10/1395 |
چکیده: |
چکيده تربيت نيروهاي داراي ارزشهاي اخلاقي دروني شده و با وجدان، يکي از عوامل اساسي سعادت فرد و پيشرفت هر جامعه است. در تربيت اخلاقي دو امر بسيار اهميت دارد اول، شروع تربيت از دوران کودکي، چون که قلب کودک همان ظرف مهيا و مستعدّي است که آماده پذيرش آموزههاي نيک و زيبا است؛ دوم، بهره گيري از مؤثرترين شيوه ها؛ درواقع، درخت پرثمر تربيت، آنگاه به بار مينشيند که نظريههاي تربيتي درقالب شيوههاي صحيح و مناسب اجرا شوند. نتايج تحقيق نشان ميدهد اگر مربّي بخواهد به رويکردي جامع، که شامل بهترين شيوههاي تربيت اخلاقي است، برسد؛ بايستي به نظريات تربيتي اسلام و رويکردهاي روانشناسي اخلاق آگاه شود و علاوه بر آن، نقاط قوت هر دو را مورد توجه قرار دهد و شيوههاي مؤثر و مفيد هر يک را استخراج کند. اين پژوهش، به روش توصيفي و تحليلي مبتني بر مطالعه کتابخانه اي، به تبيين و برسي شيوههاي مطرح در منابع اسلامي و همچنين شيوههاي موجود در رويکردهاي روانشناسي، پرداخته است. استمداد از خداوند متعال، بصيرت بخشي، ارج گذاري به ارزشها، استمرار و مداومت بر عمل، تربيت ديني، فراهم نمودن غذاي حلال، معاشرت و مجالست با صاحبان فضيلت، تقويت نفس، پيروي از طبيعت، از جمله شيوههاي مذکور منابع اسلامي به شمار ميروند. روانشناسي با رويكردهاي شناختي، هيجاني و فرهنگي، رشد اخلاق و مراحل شکل گيري اخلاق در کودک را، بيان ميکند. هريک از اين رويکردها جنبه اي از تربيت اخلاقي را مورد توجه قرار دادهاند. شيوه طرح معما و سؤال، ايجاد تعارض در سازمان ذهني کودک، مشارکت فعال در تصميم گيريها و قانون گذاريها، تعامل با گروه همسالان، پرورش خودپنداره اخلاقي، در اين رويکردها بکار رفته است. اين تحقيق نتيجه ميدهد که مربّي بايد به همه جنبههاي تربيت توجه کند و با شيوههاي مطرح شده، آنها را رشد دهد. واژههاي کليدي نهادينه سازي، ارزشهاي اخلاقي، شيوه، رشد اخلاقي، روانشناسي اخلاق، کودک، تربيت اخلاقي. |