Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 539

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

فقه سیاسی و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت

نویسنده: محمود ابراهیمی ورکیانی
استاد راهنما: منصور میراحمدی چناروئیه -
استاد مشاور: علی شیرخانی - علی اخترشهر -
استاد داور: محمد جواد نوروزی فرانی - علیرضا قائمی نیا - حسین ارجینی -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 30/01/1396
چکیده:

چكيده
الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، نظريه اي هنجاري است که در آن راهبردهاي پيشرفت کشور با توجه به تأکيدهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي درحال تدوين است. يکي از موضوعات اساسي تبيين جايگاه علوم مختلف و از جمله فقه سياسي است. عرصه فقه سياسي جولانگاه مسائل نوپيدا و حوادث واقعه است و تاثير عنصر زمان و مکان بر احکام در اين عرصه بيش از عرصه‌هاي ديگر فقه است، از اين رو فقه سياسي براي پاسخگويي به مسائل مبتلابه، نيازمند تشريح جايگاه و بيان اصول کلي جهت انطباق حوادث واقعه با آن کليات است و حکومت نيز موظف است که در تنظيم روابط و مناسبات خود با مردم و حکومتهاي ديگر، فقه سياسي را مبناي کار خود قرار دهد.
در پاسخ به سوال اصلي رساله پيرامون جايگاه فقه سياسي در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به اين مدعا استدلال شده که فقه سياسي شيعه، توانايي ارائه الزامات شرعي مربوط به زندگي سياسي براساس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را دارد. دراين راستا، ضمن تبيين فقه سياسي و ويژگي‌هاي آن، شاخصه‌هاي الگوي پيشرفت، مباني فقهي و قواعد فقهي الگو و در آخر برخي از الزامات شرعي الگوي پيشرفت تشريح گرديد.
فقه سياسي براساس دستاوردهاي تحقيق حاضر، چنانچه از فقه فردمحور به فقه جامعه محور گذر کند، برخوردار از ظرفيت لازم جهت تأمين اصول، قواعد و هنجارهاي لازم براي مديريت جامعه اسلامي بر اساس الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را دارد.
واژگان كليدي
فقه سياسي، الگوي پيشرفت، عدالت، عقل، مصلحت، حکومت.