Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 548

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مقایسه جریان تشیع در اوایل و اواخر امامت امام سجاد (ع) با تأکید بر نقش فرهنگی و سیاسی ایشان

نویسنده: یوسف ملاکی
استاد راهنما: یداله حاجی زاده باب تنگلی -
استاد مشاور: سید محمود سامانی -
استاد داور: نعمت الله صفری فروشانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 24/07/1396
چکیده:

چکیده
جریان تشیع بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) و در اوایل امامت امام سجاد (علیه السلام) به شدت منکوب شده بود و اختناق شدید سیاسی بر جامعه حکم فرما بود. به گونه ای که در سخنان ائمه(علیهم السلام) بعضا به ارتداد شیعیان به جز تعداد اندکی از آنان اشاره شده است. در حالی که شیعیان آماج تندترین حملات بودند و ممکن بود جریان تشیع به کلی از جامعه اسلامی حذف شود امام سجاد (علیه السلام) با تدابیر سیاسی و فرهنگی جریان تشیع را راهنمایی و هدایت کردند به طوری که امام سجاد (علیه السلام) درعرصه سیاست همواره جایگاه امامت و خاندان پیامبر (صلی الله علیه آله) را در قالب دعا و نیایش و اعمال خویش به جامعه یادآور می‌شد و همچنین در عرصه فرهنگ فعالیت‌های آن حضرت بسیار جدی و چشمگیر بود. علی رغم منع رسمی نگارش حدیث توسط خلفا و عدم آگاهی‌های دینی مسلمانان و حتی شیعیان، امام سجاد(علیه السلام) معارف دینی را در قالب دعا، تفسیر آیات قرآن و بیان احادیث پیامبر(صلی الله علیه وآله) بیان کردند. به گونه ای که ثمره تلاش گسترده آن حضرت در اوایل و نیز در اواخر امامت ایشان، شاگردانی همچون ابوحمزه ثمالی و زید بن علی(علیه السلام) بود که بعدها بالندگی فرهنگی و تشکیل جامعه شیعیان را با مختصات سیاسی، عقیدتی، فقهی در عصر صادقین (علیه السلام) موجب شد.
به تعبیر دیگر امام سجاد(علیه السلام) پس از حادثه کربلا، علی رغم خفقان شدید از سوی حاکمان اموی، مروانی و زبیری، توجه خاصی به علم و دانش مبذول کرد به طوری که فرزندان اصحاب و دانشمندان و فقها از هر سو برای استفاده از زلال دانش آن حضرت به خدمتش شتافتند و از علوم و معارف آن بزرگوار بهره بسیاری بردند که تعدادی از شاگردان حضرت نقش بسیاری در احیاء و گسترش جریان تشیع در در اواخر امامت ایشان داشتند.
در این نوشتار ضمن اشاره به اوضاع سیاسی و فرهنگی جهان اسلام در عصر امامت امام سجاد(علیه السلام) و نقش سیاسی و فرهنگی ایشان در گسترش جریان تشیع، با مقایسه جریان تشیع در اوایل و اواخر امامت امام سجاد(علیه السلام)، به نقش آن حضرت جهت گسترش جریان تشیع پی خواهیم برد.
کلمات کلیدی
جریان تشیع، امامت امام سجاد(علیه السلام)، سیاسی، فرهنگی.