Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 578

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

مناسبات حوزه علمیه و نظام ج.ا.ا با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری

نویسنده: امیر علی کتابی
استاد راهنما: ابراهیم کلانتری -
استاد مشاور: محمد جواد نوروزی فرانی -
استاد داور: حمید احمدی حاجی کلائی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 30/06/1396
چکیده:

چکیده
مکتب اسلام، خاتم ادیان و کامل¬ترین آنها برای همه ابعاد مادی و معنوی بشر به مقتضای جامعیت و در هر عصری به مقتضای خاتمیت و جاودانگی آن، برنامه و دستورالعمل دارد؛ حضرت محمد (ص)به عنوان بنیانگذار این تمدن اسلامی و اهل بیتش(ع) تکمیل کننده و پاسدار این بنای فخیم. اصحاب ایشان، نخستین طلاب علوم دینی بودند و در عصر غیبت، علما و فقهای دین جانشین سفیران الهی و ائمه گرامی(ع) شده‌اند و تمام توان و تلاش خود را جهت پیاده¬سازی فرامین اسلام و‌تربیت الهی انسان-ها به کار می‌برند.
حوزه‌ علمیه‌ کانون و قلب اندیشه و تفکر شیعی است که در سده‌ گذشته با هجوم و فشاری که از ناحیه‌ دنیای مدرن به کشورهای اسلامی و جامعه‌ ما وارد شده ‌بود، در محدوده‌ خاصی عمل ‌می‌¬کرد و با مدیریت و رهبری مرجعیت شیعه در یک سطح خاصی توانست از سنگر دیانت حفاظت ‌کند، در حال حاضر با داشتن پشتوانه نظام اسلامی که تاکنون سابقه نداشته، علاوه بر فراهم شدن زمینه مناسب برای رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه، وظایف بسیار و سنگینی نیز متوجه حوزه‌ها شده است، از طرفی نظام مقدس اسلامی نیز برای نیل به اهداف والای خود نیازمند حوزه‌های علمیه است، این مناسبت، توجه و عنایت همه را می‌طلبد تا از این فرصت مناسب و ذی قیمت در جهت تحقق اهداف نظام اسلامی و رشد حوزه‌های علمیه بهره برد.
در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال می¬باشیم که مناسبات حوزه علمیه و نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه¬ مقام معظم رهبری چگونه باید باشد؟ فرضیه¬ای که درپاسخ به این سؤال ارائه شد عبارتست از: بین حوزه¬ی علمیه و نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر رهبری مناسبات نصیحت و حمایت، حمایت معنوی و تئوریک متقابل وجود دارد. نتیجه به دست آمده ازاین تحقیق عبارت است از اینکه مقام معظم رهبری در یک نگاه دقیق و کارشناسانه نظام اسلامی و حوزه علمیه را دو کانون اصلی جمهوری اسلامی ایران می¬دانند که در وابستگی متقابل با یکدیگر اقدام می¬نمایند.
واژگان کلیدی
حوزه علمیه، نظام اسلامی، روحانیت، ولایت فقیه و دین.