Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 70

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

فرهنگ مرگ باوری در نگاه امیر مؤمنان (ع) با تأکید بر نهج البلاغه

نویسنده: محمد صادق گل پورسوته
استاد راهنما: محمدحسین دانشکیا -
استاد مشاور: سید ضیاء الدین میرمحمدی -
استاد داور: محمد نصیری -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 10/03/1396
چکیده:

چکیده
نهج‌البلاغه به‌عنوان یکی از بهترین منابع به‌یادگارمانده از سخنان امیرمؤمنان× تاکنون بارها و بارها و از منظرهای گوناگون موردبررسی قرار گرفته و بستری برای نگارش آثاری متعدد و درعین‌حال ارزشمند بوده است. هرچند کمتر اثری با رویکرد فرهنگ‌پژوهی به فرازهای نهج‌البلاغه نگریسته است. نگرشی که در پژوهش‌های کنونی در حوزه علوم انسانی سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین کاملاً ضروری است که با بازنگری در این اثر ارزشمند، موضوعاتی که می‌تواند دست‌مایه‌ای برای تحقیقات فرهنگی باشد، استخراج شده و در راستای اصلاح و بهبود وضعیت فرهنگی جامعه کنونی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یکی از این موضوعات مسئله مرگ‌باوری در نهج‌البلاغه است که به نظر می‌رسد می‌توان با نگاهی فرهنگی و درعین‌حال تاریخی به ساختار شناسی باور بدین مسئله از منظر امیرالمؤمنین× پرداخت و با اخذ نگاه علی× و دستورالعمل او تا حدی به اصلاح فرهنگی جامعه در راستای حرکت به سمت جامعه آرمانی از نظرگاه امام پرداخت.
بنابراین پرسش اساسی این تحقیق بر محور واکاوی ابعاد و جایگاه فرهنگ باور به مرگ از منظر امیرمؤمنان× با توجه به نهج‌البلاغه خواهد بود و با توجه به آن‌که فرهنگ در سه حوزه‌ی نگرش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها خلاصه می‌شود، باید در نگره امام نسبت به این موضوع و حوزه گرایش‌های مطلوب و نامطلوب در برابر مرگ و همچنین رفتارهای شایسته و ناشایست که از باورمندی صحیح و یا غلط در این زمینه نشئت می‌گیرد، تأمل نمود. به نظر می‌رسد که امیرمؤمنان× عنایت ویژه‌ای بدین موضوع داشته و برای اصلاح و تعالی فرهنگ مرگ‌باوری، ویژگی‌های نگرشی آن را تبیین نموده و گرایش‌های مثبت به این مسئله را تقویت و درصدد ریشه‌یابی و مقابله با گرایش‌های منفی در حوزه مرگ‌اندیشی بوده است. چنان‌که امام دست به تبیین رفتارهای مطلوب و نامطلوبِ برخاسته از باور بدین مسئله زده و توصیه‌هایی را در رابطه با تقویت این فرهنگ ارائه نموده است.
بایسته گفتن است که تحقیق پیش رو با استفاده از منابع روایی، تاریخی متقدم و بهره‌مندی از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از مصادر متقدم و ارائه تحلیل‌های مستند تلاش می‌کند تا جایگاه فرهنگ مرگ‌باوری را از نگاه امام با توجه به نهج‌البلاغه بازنمایی کند. به امید آن‌که نگارش آثاری با رویکرد فرهنگی نسبت به مصادر متقدم اسلامی، در اولویت محققان فرهنگ پژوه قرار گیرد.
واژگان کلیدی
مرگ‌باوری، نهج‌البلاغه، امام علی×، فرهنگ، نگرش، گرایش، رفتار.