Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 90

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

اصول اخلاقی نهضت عاشورا

نویسنده: علیرضا ابراهیمی فروتقه
استاد راهنما: سید یداله یزدان پناه -
استاد مشاور: مهندسی -
استاد داور: حسن رمضانی کوشک -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 13/02/1389
چکیده:

چکيده
واژگان کليدي: اصول، اخلاق، نهضت، عاشورا.
در اين پايان نامه با توجه به اينکه اخلاق نقش بسيار اساسي و مهمي را در زندگي فردي و اجتماعي و معنوي و مادي انسان ايفا مي‌کند، اصولي که ما را به اين حقيقت مهم مي‌رساند مورد مطالعه قرار گرفته است. و از آنجا که از شرايط مهم و اساسي در هدايت و رشد و کمال انسان؛ يکي آگاه بودن بطور کامل به ابعاد مختلف انسان از جمله بعد اخلاقي و ديگري ارائه‌ي راه و روشي است که عاري از هر گونه انحراف و لغزشي باشد، اصول اخلاقي نهضت عاشورا که از طريق دين مقدس اسلام و به وسيله‌ي امام معصومي مانند سيدالشهداa ارائه شده است مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
و با توجه به اينکه اصول اخلاقي همان‌طور که در متن پايان نامه مورد بحث و بررسي تفصيلي قرار مي‌گيرد، مربوط به روح و ويژگيهاي روحي است، در مورد معرفت روح و نقشي که اخلاق در تربيت آن و در نتيجه زندگي فردي و اجتماعي انسان دارد مطالبي ارائه شده است.
و پس از اينکه ثابت نموده‌ايم که حيات واقعي انسان بدون کسب اصول اخلاقي ممکن نيست؛ براي اينکه تا حد امکان کمکي در اين جهت به افرادي که مي‌خواهند از اين اصول اطلاع پيدا نمايند و آنها را در وجود خود پياده کنند، سعي شده است اين اصول به صورت کاربردي ارائه گردد.
از اين رو اصول اخلاقي نهضت عاشورا تحت سه فصل که شامل اصول اخلاقي برخاسته از اعتقاد به خدا و دين، اصول اخلاقي برخاسته از ويژگيهاي شخصي انسان و اصول اخلاقي برخاسته از ارتباط و تعامل افراد با يکديگر است و هر کدام شامل چند اصل اخلاقي مي‌باشد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است که در نهايت هر شخص منصف و طالب حقيقتي را به اين مطلب راهنمايي مي‌کند که اگر از اصول اخلاقي غفلت بورزد و آنها را وارد روح و زندگي خود ننمايد، در اثر امتحاناتي که در زندگي براي هر شخصي پيش مي‌آيد ممکن است در زمره‌ي کساني که از ياري امام حسينa دست کشيدند قرار بگيرد و در دنيا و آخرت زيانکار شود.