Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 94

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه حضرت امام(ره)

نویسنده: علیرضا دانشیار
استاد راهنما: محمد ستوده آرانی -
استاد مشاور: عباس ملکی -
استاد داور:
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 28/08/1388
چکیده:

چكيده
واژه هاي كليدي: امام خميني(ره)، آسيب شناسي، روابط بين الملل، نظام بين الملل، ساختار،
كاركرد بحث حاضر در پي پاسخ گويي به اين سوال اساسي است كه آسيب هاي روابط بين الملل موجود، از ديدگاه امام خميني(ره)، چيست؟
در پاسخ به اين سوال، اين فرضيه مطرح گرديد که آسيب هاي روابط بين الملل از ديدگاه امام خميني (ره) را، مي توان در دو سطح ساختاري و کارکردي مورد بررسي قرار داد. آسيب هاي سطح ساختاري عبارتند از: الف.ساختار سياسي همانند نحوه توزيع قدرت ب.ساختاراقتصادي مانند وابستگي نامتقارن اقتصادي ج. ساختارفرهنگي مثل مساله بحران هويت، مي باشند. در سطح کارکردي نيز مي توان به سه مساله عمده، صلح، امنيت و عدالت، در سطح بين المللي، اشاره نمود.که با رفع آسيب ها در اين سه سطح، مي توان به برقراري صلح، امنيت و عدالت واقعي، دست يافت.
بررسي انديشه سياسي امام خميني(ره) در سطح ساختاري روابط بين الملل نشان مي دهد که روابط بين الملل مطلوب مبتني بر توزيع عادلانه قدرت، تعاملات اقتصادي متقارن و حفظ هويت هاي فرهنگي کشورهاست. از نگاه امام (ره) روابط سلطه و تحميل ساختارهاي اقتصادي و فرهنگي قدرت هاي بزرگ بر ساير کشورها، باعث ناکارآمدي روابط بين الملل گرديده است. تاکيد بر تعاملات سياسي، اقتصادي و فرهنگي با احترام متقابل و همکاريهاي مسالمت آميز در سطح منطقه اي و جهاني از ويژگي هاي روابط بين الملل مطلوب، از ديدگاه امام خميني(ره) محسوب مي شود.
همچنين در سطح کارکردي نظام بين الملل، عدالت واقعي زماني حاصل مي شود که ستم گري و ستم پذيري در سطح بين المللي از ميان برود و ايجاد صلح واقعي در جهان محقق گردد و به تبع آن، سطوح مختلف امنيت سياسي،‌ اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، برقرار گردد، امنيت ازديدگاه امام خميني(ره) ارتباط نزديکي با عدالت و صلح دارد. روابط بين الملل مطلوب از ديدگاه امام خميني(ره)، بر پايه اخلاق و معنويت و در سايه عدالت و صلح واقعي پايه ريزي مي شود که امنيت و آرامش جهاني را، به ارمغان مي آورد.