انتشار کتاب «از ژرفای دریا »

انتشار کتاب «از ژرفای دریا »

سه شنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۷

قرآن دریایی است که ژرفای آن بی انتهاست. (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸) و هر تشنه ای به فراخـور فهم و ظرفیت خویش از آن بهره منـد می گردد. از این رو فهم قرآن کریم دارای مراتبی است و در عین این که برای همگان قابل فهم است، برای خواص نیز پندآموز و بصیرت زاست. چنانکه امام حسین علیه السلام کتاب خدای عز و جل را بر چهار صورت دسته بندی نموده و می فرمایند: کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ عَلَى‏ الْعِبَارَهِ وَ الْإِشَارَهِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَهُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَهُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ. (مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج‏۸۹، ص۲۰)

از داده های قرآنی و روایی می توان دانست دست یابی به تفسیر و تأویل صحیح، مبانی و قواعدی دارد که برای فهم دقیق آیات قرآن کریم، باید بدان ها اهتمام ورزید تا از خطر تفسیر به رأی و تحمیل آراء بر قرآن رهایی یافت. از این رو اندیشمندان و فرزانگان عرصه تفسیر و علوم قرآن برای تببیین چگونگی دستیابی صحیح به ظاهر و باطن قرآن تلاش وافری نموده اند و آثار متعددی پدید آورده اند.

در همین راستا و به دلیل بایستگی تبیین آراء اندیشمندان در زمینه تحلیل بطون قرآن، گروه پژوهشی قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی کتاب از ژرفای دریا را که با تلاش حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین میری به خامه تحریر در آمده، به جامعه علمی کشور به ویژه مخاطبان دانشگاهی تقدیم می نماید.

نگارنده که از دانش آموختگان مقطع دکتری دانشگاه معارف اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان است، شاکله کتاب را در هفت فصل سامان داده است. بر این اساس در فصل یکم مفهوم شناسی واژگان کلیدی نظیر بطن، ظَهر، تفسیر، تأویل، تنزیل، جری و تطبیق و … تبیین و در فصل دوم دیدگاه علامه طباطبایی در مورد باطن قرآن تشریح شده است. فصل سوم با عنوان «تحلیل عرفانی، شهودی از بطون قرآن» به بررسی روش­های تأویل شهودی و عرفانی پرداخته و فصل چهارم به تحلیل عرفی از بطون قرآن با محوریت نظریه آیت الله معرفت اختصاص داده شده است.

در فصل پنجم با عنوان «تحلیل عرفی و فرا عرفی از بطون قرآن» تعریف باطن قرآن از دیدگاه روایات، معیار صحت تفسیر باطنی و نقش آن در تفسیر، رابطه جری و تطبیق با بطون عرفی آیات و رابطه ظَهر و تنزیل با جری تبیین و در فصل ششم تحلیل نشانه شناختی از بطون بر اساس نظریه صاحب نظران معاصر مطرح شده است. و سرانجام فصل پایانی برداشت­های ناصواب از بطون و لایه­های معنایی قرآن را به بوته نقد می­کشاند.

 

گروه پژوهشی «قرآن و متون اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى‏هاى احتمالى کتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۵۶۵ و  ۳۲۱۱۰۶۹۹-۰۲۵ و پست الکترونیکی: tafsir@maaref.ac.ir و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه­های شما بزرگواران است.

علاقه­مندان به کتاب حاضر می­توانند آن را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۳۲، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه­های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند و یا به نشانی الکترونیکی info@ketabroom.ir و پایگاه اینترنتی www.ketabroom.ir مراجعه کنند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی