Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 105

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی وضعیت فرهنگی دولت حمدانیان حلب

نویسنده: سید محمد مهدی موسوی
استاد راهنما: فاطمه جان احمدی -
استاد مشاور: نعمت الله صفری فروشانی -
استاد داور: اصغر منتظرالقائم -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 31/06/1389
چکیده:

چكيده
دولت حمداني در شهر تاریخی حلب، توسط سيف الدوله علي بن عبدالله بن حمدان در سال 333 ق پايه‌گذاري شد. آنچه مد نظر این نوشته است، بررسی وضعیت فرهنگی این دولت می باشد، این موضوع که وضعیت فرهنگی دولت حمدانی در حلب چگونه بوده واین وضعیت چه تاثیری در جامعه حلب داشته است. به نظر می رسد اين دولت در ضمن توجه خاص به حفظ مرزهاي اسلامي و جلوگيري از هجوم نظامی روم وبیزانس به این محدوده، توجهي ويژه و فوق العاده به امور فرهنگي در شهر حلب داشته است.
توجه دولت حمداني به مقوله فرهنگ، زمینه ساز نهضت علمي در حلب شد، و آوازه علمي و فرهنگي حلب در شهرهاي اسلامي پيچيد، و سيل جويندگان علم و فرهنگ به اين شهر سرازير گرديد. اين نهضت علمي را تلاشهاي حكومت حمداني و جمع شدن علما و ادباي بزرگ اين عصر در دربار حمداني- به خاطر مناسب ديدن فضاي فرهنگي و بستر رشد امور فرهنگي در شهر حلب- و شخصيت ويژه حاكمان حمداني، خصوصا شخص سيف الدوله كه فردی اديب و علاقه مند به امور فرهنگي بود؛ انسجام بخشيد.
علاوه بر امور علمي و ادبي، گرايش شيعي سيف الدوله و حاكمان حمداني بعد از وي ، موجب شد مذهب شيعه در اواخر حكومت سيف الدوله، تبديل به مذهب غالب اين شهر شود، آنچه حائز اهمیت است این است كه تلاشهای حمدانیان با هم گرايي و هم زيستي مسالمت آميز بين مذاهب اسلامي و حتي سایراديان همراه بود. تلاش های فرهنگی دولت حمدانی با فعالیت های تمدنی و تلاش برای آبادانی و توسعه مراکز تحت تسلط این دولت تکمیل شد.
نتيجه مطالب مذكور آن بود كه دولتي شيعي و مروج فرهنگ، موفق شد در شهر حلب، به رشد و بالندگي مذهب، فرهنگ وتمدن و آنچه مرتبط با اين مقوله بود، كمك شاياني نمايد، وعلاوه بر فعالیت های سیاسی و نظامی مؤثر در مقابل روم و بیزانس، و حفظ مرزهای جغرافیایی اسلامی، به توسعه فرهنگی و علمی نیز بپردازد، ودر این عرصه نیز موفق باشد.

کلید واژه : حمدانیان، سیف الدوله، فرهنگ، علوم، ادبیات، شیعه و تشیع