Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 150

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تاریخ اجتماعی مسلمانان از منظر شعرای پارسی گوی شیعه در قرن هشتم و نهم

نویسنده: مرضیه پروندی
استاد راهنما: محسن خندان الویری -
استاد مشاور: محمد سعید مهدوی کنی - ناصر نیکوبخت -
استاد داور: فاطمه جان احمدی - محمد نصیری - حسن زندیه - محبوبه مباشری -
مقطع: دکتری
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 30/08/1391
چکیده:

چكيده
دانش «تاريخ اجتماعي» رويكردي جديد به تاريخ است كه محققان آن تلاش مي‌كنند با استفاده از روش‌هاي ساير علوم به زندگي جاري مردم عادي كه اساسي‌ترين نقش را در تحولات اجتماعي دارند، بپردازند و اين دانش را هم در مرحلة جمع‌آوري داده‌ها و هم در سبك تحليل تاريخي از تاريخ سياسي متمايز سازند. اهميت پرداختن به اين گونه پژوهش‌ها از يك سو و كمبود منابع تاريخي به علت بي‌توجهي مورخان در ارائه اين اطلاعات، ما را بر آن مي‌دارد تا با استفاده از منابع كمكي تاريخ به واكاوي گذشته تاريخي مسلمانان بپردازيم. بررسي زندگي روزانه و سبك زندگي به عنوان متن اصلي تمدن از منظر تاريخ، لاجرم بايد از زاويه نگاه تاريخ اجتماعي، مورد واكاوي قرار گيرد. اين رساله براساس چنين دركي از اهميت اين دانش براي شناخت زواياي پنهان گذشته از يكسو و پيوند دادن بين تاريخ و متن زندگي امروزي از سوي ديگر شكل گرفته است.
اين پژوهش با تكيه بر داده‌هاي موجود در هفت ديوان برگزيدة شاعران شيعة ايراني از سده‌هاي هشتم و نهم هجري، به تعدادي از عمومي‌ترين مؤلفه‌هاي زندگي روزانه از جمله خوراك، پوشاك وخودآرايي، فضاي شهري، مسكن‌وحمل‌ونقل، مناصب و مشاغل و آيين‌ها و مراسم پرداخته است.
يافته‌هاي اين پژوهش كه براساس پردازش اطلاعات به دست آمده بيانگر تقويت تسلط روح ديني بر زندگي روزانه و حيات اجتماعي مسلمانان و به ويژه ايرانيان، وجود تنوع، نشاط و پويايي به رغم عدم ثبات سياسي و درگيري‌هاي پي‌درپي نظامي، وجود همبستگي‌هاي فراوان در زيست اجتماعي مسلمانان شيعه و سني در جنبه‌هاي مختلف زندگي و گسترش تصوف در اين دوران است.
واژگان كليدي: تاريخ اجتماعي، سبك زندگي، مؤلفه‌هاي سبك زندگي، زندگي روزانه، قرن‌هاي هشتم و نهم هجري، شاعران شيعه ايراني.