Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 176

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

بررسی تاثیر سوء ظن در روابط خانوادگی

نویسنده: نوروز احمد پور
استاد راهنما: محمدجواد اسکندرلو -
استاد مشاور: امیر خواص -
استاد داور: علی شیروانی هرندی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 21/2/1390
چکیده:

چكيده

يکي از رذايل اخلاقي که مداومت و تکرار آن سلامت جسمي، روحي ، آرامش و امنيت انسان را سلب و راه صعود به کمالات معنوي و قرب الي الله را مسدود و زمينهي آلودگي روح و روان و سقوط انسان را رقم مي‌زند، سوءظن است.
تمايز زندگی اجتماعي انسان از سایر حیوانات در گرو روحیهي همکاری گروهی است و این در صورتی امکانپذیر است که اعتماد و خوشبینی بر همگان حاکم باشد و به دور از هر گونه سوءظن و بدگمانی باشند؛ چرا که اساس اعتماد متقابل را درهممیکوبد، پیوندهای تعاون را از میان برداشته و روحیهي اجتماعی بودن را تضعیف میکند.
روانشناسان و علماي اخلاق نيز از اين بيماري مهلك به عنوان سمي براي روح و جسم انسان ياد كرده اند.
در خانواده بين زن و شوهر، اگر به طور مداوم اندیشهها و افکار منفی حاكم باشد و تمام رفتارهای همسر را حمل بر بدي نمايند، بتدریج این افکار منفی بر آنها مسلط میشود و ناخودآگاه بخش عظیمی از تواناییهای بالقوه و بالفعل خود را هدر میدهند و در نتیجه بیحوصله، افسرده و عصبی میشوند، همه چیز و همهکس در نگاهشان منفی، غمانگیز و ناامیدکننده خواهد بود و از زندگي هیچ لذتی نمی برند.
بنابراین، بدبینی سرچشمهی بعضي از ناراحتیهای روحی و روانی و موجب اضطراب و نگرانی، بزرگترین مانع همکاریهای اجتماعی، اتحاد و پیوستگی دلهاست و شخص بدبین، بیشتر از دیگران غمگین، خود خور و ناراحت است و در اثر گمانهای بدی كه دربارهی اشخاص و پدیدهها دارد، بسیار در رنج و عذابی درونی، گوشهگیر،خودخواه و بي نشاط است.
پژوهش حاضر بر آن است تا با فرايندي علمي – پژوهشي عوامل و آثار سوءظن را كه به فروپاشي خانواده مي‌انجامد مورد بررسي قرار داده و راههاي درمان آن را شناسايي و به مشاوران خانواده توصيه نمايد تا با به كارگيري آنها، اولين نهاد اجتماعي با انسجام قوي شكل پذيرد.
واژگان كليدي: سوءظن،عدم اعتماد،فروپاشي،خانواده