Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 311

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر بررسی و تحلیل وضعیت)

نویسنده: سید جواد میرخلیلی
استاد راهنما: نجف لک زایی -
استاد مشاور: محسن رضوانی - احمد رضا یزدانی مقدم -
استاد داور: محمد جواد نوروزی فرانی - یعقوب توکلی واسکس - حمید احمدی حاجی کلائی -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 08/12/1396
چکیده:

چکیده
فلسفه سیاسی در بحثِ نظام‏های سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در واقع می‏توان فلسفه سیاسی را پشتوانه فکری و نظری حکومت‏ها به شمار آورد. رساله حاضر در صدد است تا با پرداختن به فلسفه سیاسی متفکران مؤثر در شکل‏گیری انقلاب اسلامی که آبشخور آن‏ها حکمت متعالیه بوده و سپس اندیشمندانی که در استمرار فلسفه سیاسی آن نقش پررنگ‏تری داشتند، و جزو این مکتب محسوب می‏شوند، به تحلیل وضعیت فلسفه سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 57 دست بزند.
در واقع سؤال اصلی رساله حاضر، چیستی فلسفه نظام جمهوری اسلامی ایران است که با این فرضیه مورد بررسی قرار گرفته که نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فلسفه سیاسی اسلام به طور عام و فلسفه سیاسی متعالیه به طور خاص است.
اهمیت پرداختن به این موضوع از آن حیث که فلسفه سیاسی، در پایداری و استمرار حکومت نقش مهمی ایفا می‏کند و شناخت آن می‏تواند موجب ترسیم نظام مطلوب و آینده‏نگر شود، حائز اهمیت است.
از جمله یافته‏های تحقیق حاضر می‏توان به ابتنای فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران بر فلسفه سیاسی اسلام اشاره کرد؛ چنان که مؤلفه‏های چندگانه بررسی شده در رساله حاضر از فیلسوفان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران، و هم‏پوشانی و اخذ نظریاتِ هم‏سو با مبانی فلسفه سیاسی اسلام، گویای این فرضیه است. از دیگر یافته‏ها اینکه فلسفه سیاسی اغلب فیلسوفان مورد بحث در رساله، در مبانی دینی و بنیادهای معرفتی آن‏ها نقش داشته و همچنین متأثر از آموزه‏های اسلامی در باب حکومت است که این هم‏پوشانی در اثر مشهود است. از نتایج دیگر می‏توان به رابطه معناداری که میان بنیادهای فلسفه سیاسی از قبیل انسان‏شناسی این فیلسوفان وجود دارد، با فلسفه سیاسی‏ آن‏ها اشاره کرد. با این توجه سعی شده با طرح چند سؤال کلیدی که از سؤالات عمده در حوزه فلسفه سیاسی به شمار می‏رود، به این بحث پرداخته شود.
واژگان کلیدی
فلسفه سیاسی، نظام جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی، فلسفه سیاسی اسلامی، فیلسوفان سیاسی، حکمت سیاسی متعالیه.