Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 394

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقش امامان معصوم علیهم السلام در حفظ و ترویج قرآن کریم (با تأکید بر منابع تاریخی)

نویسنده: محمد مصطفی اسعدی
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: محمدحسین دانشکیا -
استاد داور: نعمت الله صفری فروشانی -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 28/08/1393
چکیده:

چکيده:
امامان معصوم: به عنوان جانشينان رسول خدا و پيشوايان دين پس از ايشان، به ايفاي نقش¬هاي متعددي در جامعه پرداخته¬اند. يکي از مهم¬ترين اين نقش¬ها، مربوط است به نقش آنان در رابطه با قرآن کريم و حفظ و ترويج آن در جامعه اسلامي.
پژوهش در اين زمينه، علاوه بر تبيين دقيق¬تر نقش آن بزرگواران در اين زمينه، جايگاه و امتيازات اماميه را را نيز در اين زمينه روشن نموده و پاسخي در مقابل شبهه¬افکني در مورد نقش آنان نسبت به قرآن کريم خواهد بود. به علاوه براي مديران فرهنگي و قرآني جامعه هم اثر کاربردي خواهد داشت. اين تحقيق، از گونه¬ي تحقيقات تاريخي است و به روش توصيفي تحليلي انجام گرفته است که همراه با تحليل محتواي متون مي¬باشد.
آنچه از اين تحقيق به دست آمده است، نشان¬گر نقش بي¬بديل، تأثيرگذار و مستمر امامان معصوم: در زمينه حفظ و ترويج قرآن کريم است. زيرا ايشان در مرحله نخست اقدام به تبيين اهداف خود در اين زمينه نموده¬ و سيري را در اين زمينه تعريف نموده که از شناساندن قرآن آغاز و سپس آموزش قرآن، به کارگيري قرآن و در نهايت کسب سعادت به وسيله قرآن مي¬باشد. آنان در جهت حرکت در اين سير متعالي، اقدام به سياست¬گذاري نيز فرموده¬اند تا نه تنها در زمان ايشان، بلکه تا روز قيامت، رهبران جوامع اسلامي بتوانند اين نقش را ايفاء نمايند. سياست¬هاي ايشان شامل تأکيد بر مصونيت قرآن از تحريف، تعريف آداب تلاوت قرآن، تعريف قواعد تفسير قرآن و تعريف آفات تعامل با قرآن مي¬شود.
بخش ديگر نقش ايشان، فعاليت¬هاي قرآني آنان است که داراي ابعاد مختلفي بوده و تبلور اهداف و سياست¬هاي آن بزرگواران مي¬باشد. ائمه: در اين زمينه اقدام به شناساندن جايگاه، خواص و ترجمان اصيل قرآن، آموزش قرآن، به کارگيري قرآن در گفتار و رفتار خود، و مقابله با آسيب¬هايي که متوجه قرآن است، نموده اند. امامان معصوم: با اين اقدامات به جامعه اسلامي فهمانده¬اند که ترجمان وحي و حاملان کتاب خدا هستند و مرجع اصيل قرآني در جامعه اسلامي مي¬باشند.
واژگان کليدي: امامان معصوم، نقش امامان، حفظ قرآن، ترويج قرآن، امامان شيعه، ائمه