Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 513

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تبیین توحید افعالی و نقش آن در سبک زندگی از منظر قرآن

نویسنده: سمیه قلی پور لیاولی
استاد راهنما: ابراهیم کلانتری -
استاد مشاور: حسن پناهی آزاد -
استاد داور: محمدجواد فلاح -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 24/04/1395
چکیده:

چکيده
شيوه زيستن و نحوه¬ي تعامل با محيط اطراف، يکي از مطالب مهم مورد بحث در بين محققين مي‌باشد. سبک زندگي انسان با توجه به اعتقادات و نوع نگرش او به جهان هستي، دستخوش تغييرات و تحولات فراواني گرديده است. اساساًفايده باور به گزاره‌هاي ديني در زندگي انسان، يکي از مسايل اصلي است که هر فرد دينداري در پي يافتن آن است. با اين وجود انسان، همواره به دنبال زندگي همراه با تعالي و پيشرفت بوده است اما چون غالباً مباني فکري غيرصحيحي داشته، نتوانسته است به هدف خود در زندگي همراه با متعالي شدن دست يابد. ما در اين تحقيق اثرات اعتقاد به توحيد افعالي الهي را در روش و سبک زندگي انسان¬ها از منظر آيات الهي مورد بررسي قرار داديم. به نظر مي‌رسد بهره¬گيري از ديدگاه موحدانه در نحوه زيستن و سبک زندگي اسلامي از نظر بشر امروزي ـ حتي در بسياري از جوامع اسلامي ـ مورد غفلت قرار گرفته است. از سوي ديگر چون خداوند متعال خالق و مالک و آگاه به زواياي وجودي مخلوقين خود است ما رابطه بين اعتقاد به توحيد افعالي و سبک زندگي را از منظر قرآن کريم که کلام الهي است مورد کنکاش قرار داده¬ايم.
اين پژوهش که از نوع تحقيقات توصيفي و همچنين ميان رشته¬اي و تطبيقي است، هدفش ايجاد معرفت دقيقي از توحيد افعالي الهي همراه با عمق بخشيدن به اين معرفت در وجود خود و عمل بر طبق تعاليم الهي است تا بتوان با بوجود آمدن شناخت و طرز تفکري صحيح و ايجاد افق فکري وسيع¬تر نسبت به مسائل دنيوي، جريان زندگي را در مسير صحيحي قرار داد. نتايج اين تحقيق و پياده نمودن آن در درون خود آثار فراواني در تعالي بخشي به شيوه¬ي زندگي انسان خواهد داشت.
نتايج و يافته¬هايي مانند اينکه اعتقاد و باور به مفهوم توحيد افعالي مي¬تواند انسان را در ايجاد بينش صحيح از زندگي و عمق بخشيدن به آن و ايجاد مفاهيمي همچون صبر، توکل، عدم ترس از فقر و مرگ و... ياري دهد.
واژه¬هاي کليدي
قرآن، توحيد، توحيد افعالي، سبک زندگي، شيوه زندگي اسلامي.